Tentang Hidup

Sifat Orang Cemerlang

oleh Dato' Hj Muhammad Bin Zakaria ( hjmohdz@telagabiru.net.my )

Semua ibu bapa mahukan anak mereka cemerlang dalam semua aspek kehidupan. Mereka mahu anak mereka cemerlang dalam pelajaran hingga berjaya menggondol semua atau straight A dalam peperiksaan.
Pada masa yang sama mereka mahu anak mereka cemerlang dalam akhlak, sahsiah dan perhubungan sesama manusia. Kalau boleh mereka juga mahu anak mereka cemerlang dalam sukan, persatuan, penguasaan bahasa kedua, IT, mengurus kehidupan dan kerjaya.
Yang perlu memikul beban ini ialah anda sendiri. Sebab itu anda harus bersedia mulai sekarang untuk menjadi cemerlang. Anda tidak semestinya memiliki bakat semula jadi yang terlalu tinggi seperti orang lain yang telah berjaya dengan cemerlang. Namun anda harus mulai menghayati sifat-sifat orang cemerlang.
Apakah kayu pengukur kecemerlangan menurut perspektif Islam? Bolehlah kita ambil contoh kejayaan tokoh-tokoh Islam terdahulu dari sudut personaliti, keluarga, kerjaya, agama, sains, perubatan, ketamadunan, politik dan ekonomi.

FAKTOR KEJAYAAN
Apakah faktor kejayaan mereka sehingga mereka dikenali seantero dunia dan sumbangan mereka memberi kesan yang besar dalam kehidupan manusia? Tokoh Islam terdahulu telah terbukti mencipta sejarah kecemerlangan hingga diguna pakai hari ini.
Tokoh-tokoh yang berjaya ini mempunyai sifat cemerlang yang tiada tolok bandingnya. Antara sifat kecemerlangan mereka ialah:

Niat yang betul
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, “Setiap amalan adalah dengan niat.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim daripada Sayidina Umar al-Khattab)
Oleh sebab itu, anda harus sentiasa memasang dan membetulkan niat sebelum memulakan apa jua pekerjaan, sama ada yang berbentuk ibadah mahu pun amal kebiasaan.

Keyakinan yang tinggi kepada Allah
Orang cemerlang meletakkan keyakinan bahawa Allah berserta dengan apa yang kita usahakan. Allah tidak menzalimi umatnya. Mereka banyak berdoa dan berserah kepada Allah setelah melakukan segala usaha keras untuk berjaya. Mereka juga berpegang kepada moto “Berpantang maut sebelum ajal.” Tidak ada sesuatu yang mampu menahan kehendak Allah s.w.t. Keyakinan ini mampu memantapkan rohani kepada tahap tinggi.

Ada wawasan dan matlamat
Anda harus meletakkan wawasan dan matlamat dalam hidup. Ada cerita tiga orang pekerja binaan. Apabila ditanya apakah wawasan atau matlamat mereka apabila bekerja:
Pekerja pertama berkata, “Saya nak cari makan.”
Pekerja kedua berkata, “Saya nak buat dinding bangunan.”
Pekerja ketiga berkata,”Saya hendak membina sebuah bandar yang indah dan permai.”
Ya, pekerja yang ketiga itu mempunyai wawasan dan matlamat yang betul. Namun sebagai seorang Islam, matlamat tidak boleh menghalalkan cara. Anda terikat dengan peraturan dan hukum-hakam Islam. Anda juga harus ingat bahawa matlamat duniawi anda mestilah berkaitan dengan kehidupan di akhirat.

Berani dan sanggup berkorban
Tokoh-tokoh Islam terdahulu sanggup untuk bersusah payah. Lihat sahaja sejarah hidup Imam al-Nawawi dalam menuntut ilmu. Beliau sentiasa menghabiskan masa dengan belajar, menulis, menghafal, solat dan bertasbih. Apabila mengantuk, beliau tidur sebentar sambil duduk.
Umar Abdul Aziz, khalifah yang ketiga dibunuh pada usia 40 tahun. Khalid al-Walid mengharungi 100 medan peperangan, membunuh 5,000 orang musuh dalam Perang Yarmuk serta mematahkan 9 bilah pedang. Ali bin Abi Talib berani beradu kekuatan dalam Perang Badar, membuka benteng Khaibar dan menyembelih Amru bin Wud dalam Perang Khandak.

Sentiasa menambah ilmu pengetahuan
Bagaimana tokoh terdahulu menguasai ilmu pengetahuan? Lihatlah bagaimana Imam Ahmad memberi fatwa kepada 60,000 permasalahan dengan disertai dalil. Lihat juga bagaimana Imam Abu Hanifah menjual sebahagian perabot rumahnya semata-mata digunakan untuk mencari ilmu.

Perhatian terfokus
Untuk cemerlang anda harus fokus kepada apa yang sedang anda lakukan. Lihat sahaja bagaimana Jabir bin Abdullah sanggup menempuh perjalanan selama sebulan ke Mesir semata-mata mencari sepotong hadis.
Kuasa fokus mampu menghasilkan kejayaan yang cemerlang seperti kuasa cahaya matahari yang difokuskan oleh kanta cembung yang mampu menukarkan tenaga cahaya matahari kepada tenaga api.

Disiplin yang tinggi
Orang yang berdisiplin tinggi bekerja dengan sistematik. Mereka mempunyai rutin harian yang mantap. Disiplin yang tinggi mampu mengawal diri untuk menghasilkan keputusan yang cemerlang. Lihat sahaja disiplin Imam al-Bukhari yang menghasilkan kitab sahihnya dalam masa 16 tahun. Setiap hadis yang hendak ditulis dimulakan dengan mandi sunat dan solat sunat 2 rakaat!

Bersifat warak
Orang yang warak sentiasa bersiap sedia untuk menuju ke alam akhirat. Namun sifat ini tidak sekali-kali meninggalkan kepentingan duniawi. Abu Thalhah al-Ansari berpuasa 40 tahun berturut-turut. Imam Bukhari pernah berkata,”Aku tidak pernah berdusta sejak akil baligh.” Imam Syafii pula berkata,”Aku tidak pernah bersumpah demi Allah, sama ada benar atau dusta.”
Pemurah juga merupakan salah satu sifat warak. Abu Bakar al-Siddiq menginfakkan seluruh hartanya untuk perjuangan Islam. Uthman bin Affan pula membeli telaga Rum kepunyaan seorang Yahudi di Madinah untuk umat Islam.

Sabar
Untuk mencapai kecemerlangan kita harus bersabar. Kejayaan tidak mungkin berhasil semalaman. Cuba bayangkan bagaimana Ibn Hajar mengarang kitab Fath al-Bari dan Muqaddimah dalam tempoh 32 tahun dan Abu Ubaid pula mengarang kitab al-Gharib dalam masa 40 tahun!

Ada motivasi dan inisiatif diri yang tinggi
Orang yang berjaya bersungguh-sungguh dalam melakukan apa jua pekerjaan. Tiada sifat malas dalam kamus kehidupan mereka. Untuk cemerlang anda perlu berusaha ke tahap optimum. Mengikut sejarahnya Abu Ishaq al-Syirazi mengulang-ulang pelajarannya sebanyak 100 kali, dan mempelajari setiap tajuk sebanyak 1,000 kali dan menulis 100 jilid buku.

Mengikut dan mencontohi orang yang telah berjaya
Kita mudah mengikut jalan yang telah ditempuh oleh tokoh yang telah berjaya. Metodologi yang diguna pakai telah terbukti berkesan. Cuba teliti sejarah dan biografi hidup mereka. Ibn Sina sendiri membaca buku al-Farabi sebanyak 40 kali sebelum menghasilkan karya agungnya.

Mempunyai daya tahan yang tinggi
Untuk berjaya kita juga harus bekerja dengan lebih keras dan komited. Jangan cepat menyerah kalah. Gunakan masa pada tahap optimum. Setiap pekerjaan hendaklah dilakukan dengan istiqamah iaitu kerja yang berterusan (consistence).

Tekun dan cekap membina kerjaya
Kejayaan meniti atas kerjaya kita. Sebab itu kita hendaklah membina kerjaya dengan mantap. Sedangkan Nabi Idris a.s. bekerja sebagai tukang jahit, Nabi Daud a.s. bekerja sebagai tukang besi dan Nabi Musa a.s. bekerja sebagai penggembala kambing. Imam Abu Hanifah pula bekerja sebagai penjual kain. Anda mungkin memandang enteng terhadap kerja-kerja ini, namun kerja inilah yang telah mengukir sejarah hingga ke hari ini.

Mengembara dan mengambil pengajaran
Untuk cemerlang anda harus berfikiran terbuka. Anda harus banyak berjalan dan berfikir. Zubair al-Awwam merintis jalan ke negeri China dengan meninggalkan segala harta di Madinah akhirnya meninggal dunia di China. Ibnu Battuta pula mengelilingi dunia selama 30 tahun.

Menggunakan masa muda
Sebagai remaja anda harus menggunakan masa muda anda hingga ke tahap optimum seperti kata kumpulan nasyid Raihan dalam lagunya, Demi Masa. Ibn Taimiyah dilantik menjadi mufti ketika berusia 18 tahun. Muhammad bin al-Qasim menjadi panglima perang pada usia 17 tahun. Imam al-Ghazali pula menghafal al-Quran pada usia 6 tahun dan menjadi ulama besar pada usia 9 tahun!

Melaksanakan sifat atau akhlak terpuji (mahmudah)
Untuk menjadi orang cemerlang anda harus amanah dan jujur dalam semua aspek pekerjaan. Dua peristiwa penting berlaku pada zaman pemerintahan Sayidina Umar al-Khattab. Pertama ketika beliau bertemu dengan seorang budak penggembala kambing dan berpura-pura untuk membeli seekor kambing tanpa diketahui tuan punya kambing. Budak itu enggan melakukannya kerana sifat amanahnya.
Peristiwa kedua ialah ketika beliau terdengar perbualan seorang anak perempuan dengan ibunya yang menyuruh anaknya mencampurkan air pada susu supaya dapat keuntungan yang berlipat ganda.
Anak itu enggan, katanya, “Bukankah Sayidina Umar berkata jangan menipu.”
Balas ibunya, “Sayidina Umar tidak ada di sini. Dia tidak tahu.”
Anaknya membalas, “Kalau pun beliau tidak tahu, Allah tetap tahu.”

Bekerja secara berpasukan
Orang yang berjaya melakukan kerja secara berpasukan (team work). Semangat berjemaah mereka tinggi. Mereka memiliki semangat kekeluargaan dalam organisasi. Apabila melakukan sesuatu tugasan mereka melaksanakan semangat perbincangan (syura atau consultation) yang harmoni dan berkesan.

Meningkatkan kemahiran
Orang cemerlang mempelajari pelbagai kemahiran dan kepakaran. Otak manusia biasa mampu memiliki hingga 120 jenis kemahiran. Kemahiran mengisi masa lapang anda. Sebab itu ada ahli motivasi berkata, “Untuk melihat kecemerlangan seseorang, lihat apa yang dilakukan pada masa lapangnya.”
Antara kemahiran diri yang perlu ditingkatkan ialah kemampuan berkomunikasi dengan baik (perhubungan awam), menguasai bahasa kedua dan ketiga, teknologi maklumat, pengurusan diri, pengurusan kewangan, DIY (do-it-yourself), mengemas rumah, menulis, mencari sumber pendapatan kedua dan ketiga dan sebagainya.

Sentiasa muhasabah diri
Akhirnya orang yang cemerlang sentiasa menilai dan membaiki kelemahan diri. Prinsip hidup mereka ialah seperti Sayidina Abu Bakar al-Siddiq yang berkata atau melakukan setiap perbuatan pada hari ini lebih baik daripada semalam dan seterusnya.

Kesimpulan
Orang yang hendak jadi cemerlang tidak perlu sentiasa bersusah hati dengan mengukur tahap kecemerlangan mereka secara fizikal. Ibarat sebuah empangan, apabila semua anak-anak sungai dari hulu atau gunung mengalirkan air ke dalamnya, lama-kelamaan empangan itu akan penuh. Maksudnya jika kita menghiasi hidup kita dengan sifat-sifat orang cemerlang seperti yang disebutkan dalam rencana ini, sudah tentu diri anda akan menjadi cemerlang tanpa anda sentiasa berasa bimbang takut-takut diri anda tidak cemerlang.

sumber: SOLUSI

kredit kepada telagabiru.net.my untuk artikel pilihan.
Ia sangat berguna kepada semua yang menghargai kehidupan diri sendiri.
sifat orang yang cemerlang

--------------------------------------------------------------------------------------------

Mengapa Manusia Enggan Memberi?

oleh: Ustaz Pahrol Mohd Juoi ( pahrol@telagabiru.net.my )

Hari ini manusia hilang kebahagiaan kerana sikap suka memberi semakin terhakis. Ramai yang menganggap dengan mendapat sesuatu mereka akan lebih berjaya dan bahagia dalam kehidupan. Kita sering terlupa hikmah yang diungkapkan menerusi kata-kata ini:
“We make a living by what we get but we make a life by what we give” – kita membina hidup dengan apa yang kita dapat tetapi kita membina kehidupan dengan apa yang kita berikan.
Ya, kita hidup dengan kuantiti material (makanan, pakaian, kenderaan, rumah) tetapi kita membina kehidupan dengan kualiti hati (ketenangan, kemesraan, kasih sayang dan persaudaraan). Rumah misalnya, memang dibina dengan gabungan batu, kayu dan simen tetapi rumah tangga dibina dengan kasih sayang. Memanglah dengan apa yang kita dapat (get), kita mampu membina sebuah rumah yang besar, tetapi untuk boleh membina rumah tangga yang tenang kita perlu memberi (give). Kasih sayang, kemesraan dan cinta itu dibina dengan sikap memberi.
Kata bijak pandai, “memberi lebih gembira daripada menerima.” Tapi benarkah memberi lebih gembira daripada menerima? Kalau ditanyakan kepada anda, memberi hadiah dengan menerima hadiah, mana lebih gembira? Tentu ramai yang menjawab, menerima hadiah. Betul tidak? Jadi di mana letaknya kebenaran ungkapan ini?
Baiklah, bayangkan seorang ibu yang mempunyai seorang anak yang merayu dibelikan sebuah anak patung. Sedangkan “spesifikasi” anak patung yang diidamkannya itu terlalu sukar untuk dicari. Telah merata kedai dia mencarinya. Tetapi masih tidak ditemui. Setelah berbulan-bulan kemudian, ketika berkursus di luar negara, tiba-tiba si ibu temui anak patung yang dicari-cari selama ini...
Bayangkan, pada ketika si ibu menyerahkan anak patung yang baru dibelinya itu kepada anak kesayangannya... si anak terlompat-lompat kegembiraan sambil mengucup si ibu bertalu-talu. Ya, pada ketika itu siapakah yang lebih gembira? Si ibu yang memberi atau si anak yang menerima? Ya, pasti anda tahu jawapannya. Lebih-lebih lagi jika anda sendiri seorang ibu. Si ibulah yang lebih gembira.
Setiap ibu bapa yang penyayang pasti lebih gembira “memberi” kepada anaknya. Seorang penoreh getah (yang telah bertungkus-lumus “memberi” segala tenaga dan upaya untuk menyekolahkan anaknya) akan menjadi insan yang paling gembira pada hari anaknya menerima ijazah. Padahal dia yang memberi, anak yang menerima. Begitu juga si suami yang dapat memberi apa yang diidamkan oleh isterinya ketika mengandung anak yang pertama. Ini bukti memberi lebih gembira daripada menerima.
Tetapi perlu diingat, memberi hanya akan menjadikan kita lebih gembira dengan satu syarat, memberi mestilah dengan adanya kasih sayang. Si ibu gembira ketika memberi kepada anaknya kerana adanya kasih sayang. Begitu juga si suami dan sesiapa sahaja. Tanpa kasih sayang, memberi bukan sahaja tidak dengan rasa gembira, bahkan terasa begitu merugikan. Jadi, sekiranya kita sudah tidak gembira lagi ketika memberi, itu petanda kita sudah kehilangan kasih sayang!
Memberi Akan Lebih Banyak Menerima
Kata orang, masakan yang paling enak adalah masakan ibu. Kenapa? Sebab ibu memasak penuh dengan kasih sayang. Semua dibuat semata-mata ingin “memberi” kepuasan kepada anak-anaknya. Jarang sekali seorang ibu merasa terpaksa atau terdera apabila memasak untuk anak-anaknya. Sebab itu masakan itu enak walaupun mungkin resipi atau bahannya tidak sama dengan yang disediakan tukang masak di restoran atau warung yang digemari pelanggan.
Jadi, untuk ceria, kita mesti berpegang pada prinsip “ingin memberi” bukan “ingin mendapat”. A’id al-Qarni, penulis buku La Tahzan (Jangan Bersedih) telah berkata: “Orang yang pertama mendapat manfaat daripada suatu kebaikan ialah orang yang melakukannya.”
Sebab itu beliau menganjurkan, jika kita sedih atau bermuram durja, carilah orang lain dan gembirakannya... nescaya kita akan mendapat kegembiraan semula.
Tidak susah untuk menggembirakan orang lain. Mungkin hanya dengan kata-kata, mungkin hanya dengan senyuman ataupun dengan doa. Berilah kegembiraan kepada orang lain, kegembiraan itu akan datang kepada kita semula. ‘What you give, you get back” – apa yang kita beri akan kita terima semula. Ini hukum alam sunnatullah – “what goes around, comes around.”
Sebenarnya, manfaat memberi ini turut Allah limpahkan juga kepada orang bukan Islam (satu lagi bukti menunjukkan betapa pemberinya Allah). Henry Ford, pencipta kereta yang pertama mempunyai cita-cita ingin melihat ramai orang memiliki kereta. Tetapi cita-citanya tidak dipersetujui oleh pelaburnya yang pertama. Henry Ford berfikir bagaimana hendak memberi sedangkan pelaburnya berfikir bagaimana hendak menerima. Henry Ford berfikir bagaimana hendak membuat kereta dengan kos yang murah dan dijual dengan harga yang murah supaya lebih ramai orang mampu membelinya. Sedangkan pelaburnya berfikir sebaliknya.
Henry Ford mencari pelabur yang kedua. Apabila ditemuinya, kereta mula dibuat dengan kos yang rendah dan dijual dengan harga yang murah. Akhirnya, ramai orang yang mampu membelinya. Rugikah Henry Ford? Tidak! Dia mendapat semula apa yang diberikannya. Lebih ramai orang membeli kereta bererti lebih banyak kereta terjual dan lebih banyak keuntungan yang didapatinya. Benarlah, what you give, you get back!
Berilah Kemaafan
Satu penyelidikan telah dijalankan terhadap penghuni rumah-rumah sakit jiwa. Penemuannya sangat menakjubkan. Didapati orang yang pemurah jarang menjadi penghuninya. Sekali gus ini membukti kebanyakan penghuni rumah sakit jiwa ialah orang yang kedekut – tidak mahu memberi. Mereka rasa tertekan kerana tidak disayangi atau diendahkan, tetapi mungkin mereka terlupa akan punca mereka tidak disayangi atau diendahkan. Boleh jadi mereka sebelum ini tidak terlebih dahulu menyayangi atau mengendahkan orang lain.
Dale Carnargie dalam bukunya Stop Worrying and Start Living menyatakan bahawa memaafkan kesalahan orang lain adalah seperti memaafkan diri sendiri. Hal ini kerana kemarahan kita terhadap orang lain akan lebih merosakkan diri sendiri berbanding orang yang kita marahkan itu. Percaya tak, orang yang tidak memaafkan, akan sentiasa “diikat” oleh orang yang tidak dimaafkannya. Sebaliknya, jika kita memaafkan, kita akan terlepas daripada ikatan kemarahan yang membakar diri sendiri.
Allah mengingatkan hamba-Nya dalam firman-Nya yang bermaksud:
“Dan tidaklah sama (kesannya dan hukumannya) perbuatan yang baik dan perbuatan jahat, jadi, tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara yang lebih, apabila engkau melakukan demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu dengan serta mereka akan menjadi seolah –olah seorang sahabat karib.” (Surah Fussilat 41:34)
Langkah kita memaafkan orang lain termasuklah dalam erti “tolaklah kejahatan dengan sebuah kebaikan” seperti yang dituntut oleh Allah itu. Berilah kemaafan kerana manfaatnya besar untuk diri dan orang lain. Sebaliknya, tidak memaafkan meletakkan kita sebagai calon penghuni rumah sakit jiwa!
- Berikut adalah antara kebaikan memberi maaf:
- Hati akan lebih tenang.
- Wajah akan bersih.
- Semangat kerja akan tinggi.
- Penyakit akan cepat sembuh.
- Hidup akan menjadi berkat.
- Murah rezeki.
- Mendapat lebih ramai sahabat.
Anehnya, manusia masih enggan memberi sekalipun hanya memberi maaf, senyuman dan kata-kata yang baik. Mengapa? Berikut adalah antara sebab-sebab mengapa manusia enggan memberi:
- Dia rasa dengan memberi akan mengurangkan.
- Orang yang menerima tidak berterima kasih.
- Tidak ada apa-apa yang hendak diberi.
- Takut dieksploitasi & dimanipulasikan.
- Tidak adil setelah kita penat berusaha.
- Tidak mendapat balasan (sia-sia).
Mari kita tangani setiap alasan untuk tidak memberi itu!
RASA MEMBERI AKAN MENGURANGKAN
Sayidina Ali r.a. berkata, “Rezeki kamu adalah apa yang telah kamu gunakan dan apa yang telah kamu belanjakan ke jalan Allah.”
Apabila kita “memberi” hakikatnya kita memberi kepada kita sendiri kerana semuanya menjadi “saham” di akhirat. Ramai tokoh-tokoh korporat yang berjaya hari ini kerana niat awal mereka berniaga adalah untuk mengeluarkan zakat.
Bukankah dalam Islam memberi sebahagian harta seperti yang kerap dianjurkan oleh al-Quran, akan membersihkan dan menyuburkan harta. Metaforanya sama seperti mencabut sebahagian anak pokok sayur di atas batas. Dengan mencabut sebahagiannya, baki pokok sayur yang masih di atas batas itu akan tumbuh lebih subur dan lebat.
Sebenarnya keinginan untuk memberi juga adalah menjadi dorongan yang kuat untuk seseorang itu berusaha (mencari rezeki). Hal ini kerana untuk memberi mestilah apa yang dimiliki. Untuk memiliki kita mesti mencari. Oleh sebab itu dorongan untuk memberi itu menyebabkan kita akan berusaha dengan lebih gigih. Kita akan mengamalkan prinsip 3M dalam berusaha; Mencari, Menyimpan dan Memberi.
ORANG YANG MENERIMA TIDAK BERTERIMA KASIH
Ini lumrah alam (sunnatullah). Jika kita ingin hidup dengan majoriti manusia yang berterima kasih kita perlu berada di planet lain. Jika kita mengharapkan terima kasih atas kebaikan yang kita lakukan, nescaya kita akan sakit jiwa kerana ramai manusia tidak pandai berterima kasih di dunia ini. Jika dengan adanya ucapan terima kasih, baru kita boleh memberi, nescaya kita bukan sahaja akan kecewa bahkan sikap itu menunjukkan kita orang yang ego.
Bayangkan, Allah yang Maha Memberi pun tidak mendapat balasan terima kasih daripada hamba-Nya. Allah sendiri mengakui hakikat ini menerusi firman-Nya yang bermaksud: “Dan sesungguhnya Kami telah menetapkan kamu (dan memberi kuasa) di bumi, dan Kami jadikan untuk kamu padanya (berbagai-bagai jalan) penghidupan (supaya kamu bersyukur) , tetapi amatlah sedikit di antara kamu yang bersyukur.” (Surah al-‘Araf 7: 10)
Namun apakah dengan itu Allah berhenti daripada memberi? Tidak. Allah terus memberi walaupun hamba-Nya tidak pandai berterima kasih (bersyukur). Lalu siapakah kita untuk berhenti memberi hanya kerana tidak mendapat balasan terima kasih?
TIDAK ADA APA-APA YANG HENDAK DIBERI
Jangan sempitkan rezeki dengan “menyempitkan” pengertiannya. Rezeki bukan hanya wang ringgit dan harta. Jika itulah pengertiannya sudah tentu kita tidak selalu “ada” untuk memberi. Luaskan pengertian rezeki nescaya “banyaklah” rezeki kita untuk diberikan kepada orang lain. Rezeki bukan hanya berbentuk material tetapi tenaga, doa, ilmu, kata-kata yang baik, pimpinan, senyuman, malah pandangan yang baik juga termasuk rezeki. Kalau demikian, tertolaklah alasan untuk tidak memberi kerana tidak ada apa yang hendak diberikan.
BIMBANG DIEKSPLOTASI DAN DIMANUPULASI
Mesti diimbangi antara sangka baik dengan sifat berhati-hati. Jangan terlalu prasangka dan jangan pula percaya secara membabi buta. Lihat dan telitilah dahulu berdasarkan fakta dan data-data lahiriah. Kemudian memberilah jika dirasakan hasil pemerhatian lahiriah kita, orang itu patut menerima pemberian kita.
Jangan cuba-cuba menembak hati manusia. Urusan hati orang yang menerima bukan soal kita. Sekiranya, tersilap orang pun pasti pemberian kita akan mendapat pembalasan daripada Allah, jika tidak di dunia, pasti di akhirat sudah tersedia. Jangan terlalu berhati-hati hingga jatuh ke tahap prasangka dan curiga. Relakanlah diri jika dieksploitasi dan dimanipulasikan untuk kebaikan.
TIDAK ADIL UNTUK KITA YANG BERUSAHA
Dengan apa kita berusaha? Apakah modal kita? Bukankah modal usaha kita semua daripada Allah. Tenaga, fikiran dan apa jua milik kita hakikatnya diberikan oleh Allah. Allah memberi untuk kita mudah memberi. Boleh jadi Allah memberi kepada hamba-Nya melalui saluran hamba-hamba-Nya yang lain. Jadi, kita harus sedar bahawa kita adalah “saluran” Allah untuk memberi. Oleh sebab itulah Allah menggunakan kalimah “Kami” (keterlibatan pihak lain) apabila menjelaskan tentang pemberian rezeki-Nya.
Berdasarkan itu adalah tidak terpuji sekiranya kita tidak memberi kerana sikap itu sama seperti menyekat saluran rezeki daripada Allah untuk orang lain. Hakikatnya “kepunyaan” kita yang hendak diberikan itu bukanlah kepunyaan kita tetapi kepunyaan Allah yang diperintahkan-Nya untuk diberikan kepada orang lain.
Jelasnya, manusia ialah “peminjam” bukan “pemilik”. Maka memulangkan pinjaman itu adalah adil. Sebaliknya tidak memberi itulah kezaliman yang nyata.
TIDAK MENDAPAT BALASAN
Individu yang beriman kepada Allah dan hari akhirat pasti menolak anggapan bahawa memberi tidak akan mendapat balasan. Bukankah Allah telah berfirman yang bermaksud: “Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam buku amalannya). Dan sesiapa yang berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam buku amalannya).” (Surah al-Zalzalah 99: 7-8)
Apa yang diharapkan balasan daripada manusia sedangkan pembalasan daripada Allah adalah lebih baik dan lebih kekal. Keyakinan kepada Allah dan hari akhirat sangat penting sebagai dorongan untuk kita memberi.
Kita harus sedar, ganjaran atas kebaikan yang kita lakukan bukan hanya di akhirat tetapi ia turut dirasai di dunia lagi. Di dunia, orang yang memberi akan mendapat “ketenangan” hati. Tidakkah itu semua akan berikan ketenangan di dunia?
Dalam sebuah hadis panjang yang diriwayatkan oleh al-Tirmizi dan Ahmad, Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda tentang dialog Allah dengan para malaikat yang begitu kagum melihat penciptaan gunung, kemudian besi, kemudian api, kemudian air, kemudian angin... Malaikat bertanya: “Ya Allah! Adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih daripada semua itu?” Allah yang Maha Gagah dan Maha Dahsyat kehebatannya menjawab: “Ada, yakni amal anak Adam yang mengeluarkan sedekah dengan tangan kanannya sementara tangan kirinya tidak mengetahui.”
Walaupun hadis tersebut menjelaskan betapa pentingnya ikhlas dalam amalan, tetapi ia secara tidak langsung menunjukkan keutamaan memberi. Ya, untuk berjaya (dunia dan akhirat) kita hendaklah meneladani orang yang berjaya. Mereka semua terdiri daripada orang yang sangat komited dalam memberi.
Jika anda miskin, jangan jadikan itu sebagai alasan untuk tidak memberi. Jadilah si miskin seperti Sayidina Ali Karamallahu wajhah. Dia tetap memberi walaupun hidup dalam kemiskinan. Sesungguhnya dia sangat menyedari apa yang dimaksudkan oleh Rasulullah s.a.w. bahawa Allah cinta kepada orang yang pemurah, namun Allah lebih cintakan orang miskin yang pemurah.

sumber: SOLUSI

kredit kepada telagabiru.net.my untuk artikel pilihan.
Ia sangat berguna kepada semua yang menghargai kehidupan diri sendiri.
Mengapa Manusia Enggan Memberi?


--------------------------------------------------------------------------------------------


Kaedah Merawat Demam Menurut Islam

oleh: Ustaz Wahid Abd Haniff ( wahid@telagabiru.net.my )

Setiap ujian dan musibah yang Allah s.w.t. timpa kepada hamba-Nya yang sabar dan reda, akan diberi pahala yang besar. Sebagaimana sebuah hadis yang diriwayatkan oleh al-Darimi daripada Abdullah bin Amr, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Tidak seorang pun daripada kaum Muslimin yang terkena musibah pada jasadnya, kecuali Allah memerintahkan malaikat penjaga yang menjaganya seraya berfirman, “Tulislah untuk hamba-Ku ini, setiap hari dan malam kebaikan seperti kebaikan yang biasanya dia lakukan ketika dia tidak terkekang dengan belenggu-Ku.”
Abu Hurairah r.a berkata: “Tidak ada penyakit yang menimpaku yang lebih aku sukai daripada demam, sebab demam merasuk setiap organ tubuhku, dan Allah s.w.t. akan mengurniakan pahala bagi setiap organ tubuh yang diserang demam.”
Sejukkannya dengan Air
Hadis riwayat al-Tirmizi dalam Jami’nya menerusi hadis Rafi’ bin Khudaij secara marfu’ meriwayatkan: “Apabila salah seorang di antara kamu diserang demam dan demam itu adalah percikan api neraka, maka hendaklah dipadamkan demam itu dengan air sejuk dan hendaklah berendam di dalam sungai yang mengalir. Hendaklah ia mandi selepas fajar (subuh) dan sebelum terbit matahari. Dan hendaklah ia mengucapkan:

Maksudnya: “Dengan nama-Mu ya Allah, sembuhkanlah penyakit hamba -Mu dan benarkan bimbingan Rasul-Mu.”
Lalu berendam sebanyak tiga kali selama tiga hari berturut-turut. Jika sembuh, alhamdulillah. Jika belum sembuh juga, ulangi hingga lima hari. Jika belum sembuh juga, maka tujuh hari. Biasanya tidak pernah lebih dari tujuh hari, dengan izin Allah.
Daripada Rafi’ bin Khadij r.a., bahawa dia mendengar Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya demam itu merupakan legakan api neraka jahanam, maka sejukkanlah ia dengan air.” (Riwayat Muslim no. 5889)
Begitu juga sebuah hadis daripada Ibn Umar r.a., bahawa Nabi s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya demam itu atau demam yang berat itu berpunca daripada bahang api neraka. Jadi, sejukkanlah ia dengan air.” (Riwayat Muslim no. 5882)
Membaca Ruqyah
Rasulullah s.a.w. juga menyarankan agar membaca doa-doa yang disyariatkan untuk mengubati demam juga penyakit-penyakit yang lain. Dalam sebuah hadis riwayat Imam al-Tirmizi, daripada Abdullah bin Abbas, bahawa Rasulullah s.a.w. pernah mengajar mereka doa sebagai ruqyah (jampi) apabila ditimpa demam panas iaitu:

Maksudnya: “Dengan nama Allah yang Maha Besar, aku berlindung kepada Allah yang Maha Agung daripada kekejangan urat dan keperitan kepanasan api.”
Imam al-Baihaqi juga ada meriwayatkan sebuah hadis iaitu daripada Anas r.a. kata: “Rasulullah s.a.w. menemui Aisyah r.ha. ketika Aisyah terkena penyakit demam panas seraya berkata, “Jangan mengeluh, kerana ia diperintahkan. Tetapi jika kamu mahu akan aku ajari beberapa bacaan yang jika kamu membacanya Allah akan menghilangkan sakit itu daripadamu.’ Aisyah berkata: ‘Ajarilah aku.’ Baginda bersabda:

Maksudnya: “Ya Allah, kasihanilah kulitku yang nipis dan tulangku yang lembut daripada panasnya kebakaran.”
“Ya Ummu Mildam (demam), jika kamu beriman kepada Allah Yang Maha Agung, maka janganlah kamu memeningkan kepala, membuatkan mulut berbau, jangan menyedut darah tetapi sebaliknya palingkan diriku kepada orang yang menjadikan Allah sebagai tuhan.” Lalu Aisyah mengucapkan kalimah itu hingga rasa sakitnya sembuh. Dalam satu riwayat ada tambahan, “Sesungguhnya saya bersaksi tidak ada Tuhan selain Allah dan Muhammad adalah hamba dan Rasul-Nya.”
Berpunca daripada Bahang Neraka?
Menurut Ibn Qayyim al-Jauziah, maksud ucapan Nabi s.a.w. “demam itu berpunca daripada bahang neraka jahanam” iaitu panas demam yang bergejolak sepertimana Rasulullah s.a.w. pernah mengucapkan dalam hadis yang lain, “Panas matahari yang terik berpunca daripada bahang jahanam.”
Di sana ada dua pendapat yang menjelaskan kedua-dua hadis tersebut. Pendapat pertama menyatakan bahawa panas tersebut merupakan satu bayangan kepanasan neraka jahanam agar para hamba Allah menjadikannya sebagai iktibar atau pengajaran. Kemudian Allah sembuhkan sebagai bandingan kebahagiaan, keceriaan, kegembiraan serta nikmat hidup dalam syurga yang Allah s.w.t.
Manakala pendapat kedua pula menyatakan hadis tersebut merupakan perumpamaan. Allah s.w.t. mengumpamakan panas demam yang bergejolak seperti bahang jahanam. Allah s.w.t. juga mengumpamakan terik matahari dengan bahang neraka jahanam untuk mengingatkan manusia akan panasnya bahang seksa neraka. Panas yang menyengat itu diumpamakan sebagai bahang api neraka. Orang yang menghampirinya akan terasa bagaikan disentuh panas tersebut.
Maksud Air
Ucapan Nabi s.a.w. “sejukkanlah ia dengan air” juga terdapat dua pengertian. Pertama bermaksud segala jenis air. Demikianlah pengertian yang hampir kepada benar. Kedua, air zamzam. Mereka yang berpendapat air zamzam bersandarkan kepada sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dalam Sahihnya, daripada Abu Jamrah Nashr bin Imran al-Dhuba’i bahawa ia bercerita: “Aku pernah duduk dalam majlis Ibn Abbas di Kota Makkah, tiba-tiba aku diserang demam. Kemudian Ibn Abbas berkata, ‘Sejukkan dengan air zamzam kerana Rasulullah s.a.w. bersabda (yang bermaksud), ‘Sesungguhnya demam itu atau demam yang berat itu berpunca daripada bahang api neraka jahanam. Oleh sebab itu, sejukkanlah ia dengan air.’ atau Baginda s.a.w. menyebut, ‘Air zamzam.’”
Manakala orang yang berpendapat segala sejenis air juga terdapat perbezaan pendapat. Ada yang mengatakan air yang disedekahkan kepada orang lain. Ada juga yang berpendapat air itu hendaklah digunakan dalam rawatan. Dalam dua pendapat ini, pendapat yang utama adalah air itu hendaklah digunakan untuk disedekahkan kerana memberi seteguk air kepada orang yang dahaga adalah perbuatan yang amat terpuji.
Walau bagaimanapun yang lebih masyhurnya maksud sebenar hadis itu adalah air itu mestilah digunakan untuk rawatan. Abu Nu’aim, seorang ulama ada menulis Hilyat al-Auliya’ dan disahkan ulama bahawa ada hadis yang berdarjat marfu’ bermaksud: “Jika salah seorang di antara kamu demam, hendaklah ia menyiram tubuhnya dengan air sejuk selama tiga malam pada waktu fajar.” (Riwayat al-Nasa’i dan al-Hakim)
Di dalam kitab Sunan Ibn Majah daripada Abu Hurairah r.a. secara marfu’ menyebut: “Demam itu berasal dari peniup tungku jahanam, maka hapuskanlah ia dengan air sejuk.” Menurut Imam al-Sindi dalam menghuraikan Sunan Ibn Majah berkata, “Hadis tersebut sahih dan para perawinya boleh dipercayai.” Yang dimaksudkan dengan peniup tungku adalah peniup tungku tukang besi yang dibangsakan kepada neraka ini dalam bentuk kiasan sahaja.
Dalam Musnad dan selainnya menerusi hadis al-Hasan daripada Samurah dengan darjat marfu’ bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Demam adalah sebahagian daripada pakaian api neraka, maka sejukkanlah ia menggunakan air.” Dan adalah Rasulullah s.a.w. sendiri apabila demam, Baginda s.a.w. meminta diambilkan air lalu Baginda jiruskan ke kepala Baginda, kemudian Baginda mandi.” (Riwayat al-Hakim, al-Tabrani dalam al-Ausat serta al-Bazzar)
Jangan Mencela Demam
Di dalam kitab al-Sunan daripada Abu Hurairah r.a. bahawa ia berkata: “Suatu ketika ada orang membicarakan mengenai demam dekat Rasulullah s.a.w., tiba-tiba seorang lelaki mencela penyakit tersebut. Rasulullah s.a.w. bersabda (yang bermaksud): ‘Jangan mencela demam sebab demam dapat menghapuskan dosa sebagaimana api melenyapkan karat daripada besi.’” (Riwayat Ibn Majah)
Menurut riwayat sebuah athar iaitu, “Demam sehari boleh menghapuskan dosa setahun.”
Riwayat ini ada yang difahamkan bahawa demam itu meresap ke dalam setiap anggota tubuh dan sendi-sendinya. Manakala jumlah sendi-sendi tubuh adalah sebanyak tiga ratus enam puluh. Justeru, demam itu dapat menghapuskan dosa sejumlah sendi-sendi tersebut dalam sehari.
sumber: SOLUSI

kredit kepada telagabiru.net.my untuk artikel pilihan.
Ia sangat berguna kepada semua yang menghargai kehidupan diri sendiri.
Kaedah Merawat Demam Menurut Islam

-----------------------------------------------------------------------------------

Lampu Isyarat Dari Tuhan

oleh: Ustaz Pahrol Mohd Juoi ( pahrol@telagabiru.net.my )

Kemenangan dalam perjuangan tidak di­ukur pada kejayaan meraih kekuatan ekonomi, keupayaan ketenteraan dan kekuasaan politik semata-mata. Apa yang lebih penting ialah sejauh mana dalam usaha tersebut hukum hakam Allah berjaya ditegakkan bersama. Jika kekuatan ekonomi tercapai dengan cemerlang tetapi meminggirkan hukum-hakam Islam dalam urusannya, maka pejuangnya tetap dikira gagal.
Begitu juga perjuangan dalam bidang politik, sejauh mana lima hukum Allah itu dapat ditegakkan sama ada dalam soal dasar, prinsip, pendekatan dan pelaksanaannya? Untuk berjaya tidak boleh lakukan apa sahaja hingga melanggar kehendak Islam hak ini kerana Islam menentang prinsip politik “tujuan menghalalkan cara”. Justeru itu tujuan mahupun cara yang digunakan mesti berpandukan hukum Allah.
Untuk menegakkan yang halal misalnya, mesti melalui cara yang halal! Dan sekiranya, dengan berpegang teguh pada hukum Allah itu, kekuatan ekonomi, ketenteraan atau politik tidak dapat dicapai sepenuhnya, maka pejuang Islam tetap dikira menang walaupun dipandang “gagal” mengikut kaca mata biasa. Tegasnya, hukum Allah adalah matlamat yang tidak boleh digolok-gadai, sedangkan kekuatan ekonomi, ketenteraan dan politik hanyalah alat. Matlamat tidak boleh dikorbankan hanya kerana terlalu ghairah ingin mencapai alat!
Sebenarnya dengan mematuhi hukum-hakam Allah ini akan dapat mengatasi kemunduran, kejatuhan dan kemerosotan ekonomi, ke­tentera­an, politik atau bidang-bidang yang lain. Tetapi kalau berlaku juga kegagalan pasti ada pendekatan yang salah digunakan. Jadi, salah sama sekali kalau kita beranggapan bahawa dengan mematuhi hukum-hakam Islam itu akan menghalang kemajuan dan pembangunan.
Bahkan hakikat sebenarnya adalah sebaliknya. Hukum-hakam inilah nanti yang menjadi penjana dan pemangkin kemajuan dan pembangunan yang bersih daripada sebarang kesan sampingan yang negatif. Bukti telah menunjukkan be­tapa sistem kewangan Islam perbankan, takaful, pajak gadai dan lain-lain telah tumbuh dan berkembang di Malaysia. Malah sambutan orang bukan Islam sangat memberangsangkan. Ini menunjukkan sistem kewangan berteraskan hukum Allah, punya potensi besar untuk cemerlang.
Selain itu perjuangan Islam tidak dituntut setakat persoalan keluarga, tetapi turut dituntut menegakkannya secara berterusan malah lebih meluas. Dengan perjuangan itulah nantinya mencapai kemajuan dan pembangunan yang lebih global kerana hanya dengan pembangunan dan kemajuan yang lebih tinggi sahaja hukum Allah dapat ditegakkan di mata dunia.
Dalam perjuangan kita dituntut memartabatkan Islam selaras dengan sabda Rasulullah s.a.w: “Islam itu tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi mengatasinya” justeru, hukum-hakam Islam mesti diletakkan di atas bagi menyelesaikan “halangan” untuk mencapai kemajuan. Islam adalah agama yang dinamik dan hukum-hakam Allah ialah sesuatu yang realistik dan praktik. Jadi, Islam bukan “halangan” tetapi “kawalan” dalam usaha memburu kemajuan dunia.
Hukum Allah bolehlah diibaratkan sebagai lampu isyarat di jalan raya yang fungsinya sebagai kawalan agar per­jalanan kenderaan sentiasa selamat. Maka selama kita mematuhi lampu isyarat itu, selama itulah kita akan bebas bergerak ke mana-mana destinasi dengan selamat. Begitulah hukum Allah yang hakikatnya adalah “lampu isyarat” dari Tuhan untuk mengawal perjalanan hidup kita.

Sumber: SOLUSI

kredit kepada telagabiru.net.my untuk artikel pilihan.
Ia sangat berguna kepada semua yang menghargai kehidupan diri sendiri.
Lampu Isyarat Dari Tuhan



-----------------------------------------------------------------------------------------

kredit untuk blog zahirzainudin

Disiplin diri


Disiplin diri adalah keupayaan diri untuk mengambil tindakan tanpa menghiraukan keadaan emosi - marah, kasihan atau cemburu.

Bayangkan apa yang kita akan dapat capai jika menurut rasa hati tanpa menghiraukan apa yang bakal berlaku. Gambarkan diri kita adalah seorang yang sangat malas dan tiba-tiba berbisik kepada diri sendiri, "Tiga bulan dari sekarang, aku mesti mendapat RM10,000." Tanpa disiplin diri, niat kita ini tidak akan menjadi kenyataan.

Tetapi dengan disiplin diri yang dibina melalui latihan yang mantap, ianya boleh direalisasikan.

Mercu tanda disiplin diri ini ialah apabila kita menjejakkan seluruh hidup kepada kata putus yang penuh dengan kesedaran dan jaminan mencapai kejayaan apabila melaksanakan keputusan berkenaan.

Contohnya, berusaha menjadi seorang hafiz al-quran perlukan disiplin diri yang tinggi. Bangun pukul 3 pagi untuk menghafal surah-surah indah di dalam al-quran setiap malam adalah satu kaedah disiplin diri yang dapat memberi jaminan bahawa kita bakal menjadi seorang hafiz al-quran dalam tempoh tertentu.

Disiplin diri adalah salah satu mekanisme pembangunan diri yang boleh diberi perhatian. Tentulah ia bukannya ubat segala penyakit yang ada pada kita. Namun begitu, cabaran-cabaran dalam mendisiplinkan diri jika dapat diatasi, menjadi bonus kepada usaha membaiki diri.

Disiplin diri dapat memperkasa sebarang kelemahan diri. Ia dapat menekan sifat malas, membazir masa dan tidak peduli. Tambahan pula, jika digabungkan dengan sibat sabar, orientasi matlamat dan perancangan, kombinasi sifat-sifat ini dengan disiplin diri akan menzahirkan individu yang serba-serbinya hebat.

Membina disiplin diri

Disiplin diri umpama otot-otot pada badan kita. Lebih banyak latihan yang diberikan, otot-otot badan akan menjadi lebih sasa, kental dan badan menjadi tegap. Sebaliknya, badan akan lesu dan lemah tanpa latihan dan senaman.

Seperti mana perbezaan kekuatan otot pada setiap orang, kita juga mempunyai aras yang berbeza dalam disiplin diri ini. Ada orang yang mampu membina disiplin diri dan keazaman yang luar biasa. Ada pula yang tidak mampu membentuk disiplin diri walaupun dalam tempoh yang panjang kerana asas nilai terhadap disiplin diri yang tidak mantap.

Perkara asas kepada pembinaan disiplin diri ialah berhadapan dengan cabaran-cabaran yang kita mampu capai. Ini tidak bermakna mencuba dan gagal setiap hari atau berada dalam zon selesa. Kita akan gagal jika cuba melakukan sesuatu yang berada di luar kemampuan. Kita mesti bermula dengan cabaran-cabaran yang mampu kita atasi sendiri.

Latihan yang berterusan kunci kepada pencapaian yang lebih cemerlang. Melalui cara ini, kita dapat meningkatkan tahap kesukaran cabaran-cabaran yang seterusnya. Jika kita masih berusaha sama seperti sebelumnya sedangkan cabaran semakin besar dan hebat, kita tidak dapat membaiki prestasi sedia ada.

Amat menyakitkan jika kita cuba memaksa diri untuk membina disiplin diri. Jika kita cuba sedaya upaya mengubah diri dalam sehari semalam dengan berbelas-belas matlamat dan mengharapkan berlaku perubahan pada hari esok, kita sedang memilih jalan kegagalan sebenarnya. Keadaan ini sama seperti seseorang yang baru pertama kali berlatih mengangkat berat dan mencuba sedaya upaya mengangkat ketul besi seberat 100 kilogram!

Jika kita mampu mengangkat 10 kilogram, hanya 10 kilogram yang kita boleh dan mampu angkat. Tidak perlu rasa malu jika kita mampu buat berdasarkan kemampuan yang kita ada. Sekiranya latihan yang berterusan, teknik yang betul, insya Allah kita dapat membaiki keupayaan tersebut sehinggalah meningkat kepada 60, 70 ataupun 100 kilogram.

Apakah tidak ada langsung di dalam diri kita disiplin diri? Lebih banyak disiplin diri, hidup tentu lebih senang. Cabaran-cabaran yang nampak sukar dan mustahil diatasi terasa mudah. Semakin kuat semangat kita, semakin besar pula cabaran-cabaran yang bakal dilalui.

Jangan dibandingkan diri kita dengan orang lain. ianya tidak akan banyak membantu. Jika kita rasa lemah, orang lain kita nampak kuat. Justeru, tidak ada faedah membandingkan tahap keupayaan kita dengan orang lain kerana besar kemungkinan kita akan kecewa nanti.

Mari kita lihat contoh berikut.

Saya bercadang bekerja 8 jam sehari kerana sedar ianya akan memberi perbezaan yang ketara ke atas kerjaya saya selama ini. Jika saya berjaya, maknanya saya telah meningkatkan tahap cabaran kerjaya dengan menghasilkan sesuatu yang berkualiti. Perubahan yang berterusan dapat mencerahkan peluang saya bagi menghasilkan pencapaian matlamat yang membanggakan.

Perubahan disiplin diri sama seperti perubahan suhu dalam ukuran darjah celsius. Semakin meningkat suhu, bacaan termometer juga meningkat. Walaupun satu darjah, perubahannya sangat ketara. Begitu juga disiplin diri, perubahan yang sedikit ke arah penambahbaikan diri yang positif, akan memberi erti yang besar kepada nilai hidup diri kita.



-----------------------------------------------------------------------------------------


kredit untuk blog zahirzainudin

Penerimaan (1)


Prinsip utama dalam disiplin diri ialah penerimaan. Penerimaan bererti merasai keadaan sebenar dan secara sedar mengakui apa yang dilihat.

Kedengaran mudah dan jelas tetapi untuk melaksanakannya, sangat sukar. Jika kita menghadapi kesukaran hidup dalam beberapa bidang, di sana ada satu peluang yang sangat besar iaitu akar umbi kepada masalah ialah gagal menerima kenyataan yang sebenar.

Kenapa penerimaan dianggap sebagai salah satu daripada tonggak disiplin diri? Asas kepada kebanyakan kesilapan yang berlaku kepada ramai orang ialah kegagalan melihat dengan tepat dan menerima keadaan sebenar yang sedang berlaku.

Jika kita belum secara sedar mengakui kedudukan sebenar khususnya disiplin diri, hampir mustahil untuk kita memperbaiki kehidupan sedia ada. Jika kita mahu meningkatkan disiplin diri, kita wajar mengambil tahu di mana kita berada sekarang. Apakah tahap kekuatan disiplin diri kita sekarang? Cabaran manakah yang paling mudah dan cabaran yang mana hampir mustahil untuk diatasi?

Berikut adalah senarai cabaran yang boleh kita fikir dan mula membuat tindakan:

-bagaimana sembahyang kita setiap hari?
-adakah kita bangun pagi pada masa yang sama setiap hari termasuk hari minggu?
-apakah bentuk badan kita - kurus atau obes?
-minuman kegemaran, perokok?
-adakah pejabat kita kemas dan teratur?
-berapa banyak masa yang dibazirkan dalam satu hari atau di hujung minggu?
-jika kita membuat temu janji dengan rakan-rakan, adakah kita akan menunaikannya dengan serta-merta atau menunggu hari esok untuk memberi jawapan?
-jika kita membuat temu janji kepada diri sendiri, adakah kita akan menunaikannya 100 peratus?
-bolehkah kita berpuasa sunat untuk satu hari?
-berapa kerap kita melakukan senaman untuk kecergasan diri?
-apakah cabaran fizikal yang paling besar kita pernah hadapi?
-berapa jam kita boleh fokuskan kepada kerja-kerja kita dalam satu hari?
-berapa banyak tugasan dalam senarai kerja kita yang telah melebihi tempoh 90 hari?
-adakah kita mempunyai matlamat yang jelas dan bertulis?
-adakah kita merangka perancangan untuk merealisasikan matlamat tersebut?
-jika kita kehilangan kerja, berapa lama kita memperuntukkan masa untuk mencari pekerjaan baru dan mengekalkan usaha-usaha tersebut?
-berapa banyak set televisyen yang kita ada?
-bagaimana penampilan kita hari ini?
-adakah kita sedar bahawa penampilan diri (pakaian, hiasan) mempengaruhi disiplin diri?
-apakah jenis pilihan makanan kita berdasarkan pertimbangan kesihatan atau kerana hendakkan kenyang?
-bilakah kali terakhir kita melaksanakan satu tabiat baru yang positif? Menamatkan secara bersungguh-sungguh satu tabiat yang tidak produktif?
-adakah kita sedang berhutang? Adakah hutang berkenaan satu kesilapan atau satu pelaburan?
-pada skala 1-10, bagaimana kita menganggap tahap keseluruhan disiplin diri kita?

Terdapat perbezaan dalam disiplin diri ini seperti tidur, makan, tabiat bekerja, komunikasi dan sebagainya. Setiap satunya mempunyai pendekatan latihan yang berbeza-beza.

Nasihat saya, untuk mengenal pasti mana-mana disiplin diri kita yang lemah, nilailah diri kita, akui dan terima kelemahan tersebut sebagai titik untuk mula berubah, seterusnya rancang program dan tindakan untuk perubahan tersebut.

Mulakan dengan latihan yang mudah-mudah, yang kita tahu dan secara beransur-ansur bergerak kepada latihan yang lebih mencabar.

Sebagai contoh, jika kita dapat mengatasi tabiat bangun pagi pukul 10, adakah kita bangun pada pukul 5? Peringkat awalnya sangat sukar tetapi jika menetapkan matlamat untuk bangun pada pukul 6, ia dikira sudah memadai.

Apabila bangun pagi pada jam 6 secara berterusan, tabiat lama sebelum itu akan hilang. Tempoh minimum untuk melakukan perubahan secara berterusan ini ialah 21 hari. Lama kelamaan kelaziman bangun lewat akan hilang dan digantikan dengan bangun pada awal pagi.

Kenalan saya, seorang profesor dari Italy, bangun pada pukul 3 pagi setiap hari (termasuk hari minggu dan cuti am) untuk ke pejabat bagi menyiapkan bukunya. Hasilnya, profesor ini dapat menyiapkan sebuah buku setebal 685 muka surat dalam tempoh tiga bulan.

Saya sangat teruja dengan disiplin menulis beliau dan menjadi perangsang untuk berjaya dalam bidang penulisan ini.

Penerimaan terhadap keadaan diri sangat penting untuk memulakan perubahan. Tanpa penerimaan, kita berhadapan dengan kejahilan atau penafian. Berada di bawah payung kejahilan, kita tidak tahu tahap disiplin diri - mungkin juga kita tidak pernah berfikir tentangnya.


-----------------------------------------------------------------------------------------

kredit untuk blog zahirzainudin

Penerimaan (2-akhir)

Sangat sukar melihat realiti. Apabila berada dalam keadaan menafikan tahap disiplin diri, pemikiran kita berada dalam khayalan. Sama ada kita terlalu pesimistik atau optimistik, kedua-duanya melekakan diri kita.

Jika pesimistik, kita hanya memilih tugas-tugas yang mudah dan mengelak yang sukar walaupun kita boleh melakukannya. Dari perspektif optimistik, kita akan terus mencuba melakukan tugas-tugas yang susah dan sukar, barangkali kita gagal. Tetapi keadaan itu akan mendorong mental dan fizikal kita untuk menjadi lebih kuat menghadapi cabaran.

Seorang penulis Barat yang gigih berusaha mengubah hidup berkongsi pengalamannya menuai usaha mendisiplin diri ini. Ketika berumur 20 tahun, beliau tinggal dalam sebuah apartment kecil dan masa tidurnya dari jam 4 pagi hingga 1 tengah hari. Kerap mengambil makanan segera. Tidak pernah membuat senaman atau latihan kecergasan diri kecuali beberapa kali sahaja berjalan-jalan di sekitar taman.

Aktiviti harian ialah melepak bersama-sama rakan. Setiap hujung bulan, beliau tidak ingat hari-hari penting yang dilaluinya sepanjang tahun berkenaan.

Beliau tidak ada kerja, tidak ada pendapatan, tidak ada matlamat hidup, tidak ada perancangan dan tidak tahu nasib masa depannya. Berasa dirinya berhadapan dengan banyak masalah dan keadaan hidup tidak banyak berubah. Hanya menunggu keadaan berlaku kemudiannya memberi tindak balas. Tetapi beliau berhadapan dengan keadaan realiti iaitu duduk menunggu tidak akan membawa hidupnya ke mana-mana. Jika beliau keluar dan membuat sesuatu, fikirnya beliau sedang membuat perubahan ke atas dirinya itu.

Pada peringkat awal, banyak halangan dan kesukaran yang dialami tetapi beliau tidak menghadapinya dan mengumpul kekuatan diri dalam tempoh yang singkat.

Empat belas tahun berlalu umpama silih berganti siang dan malam. Beliau bangun pada pukul 5 pagi setiap hari, membuat latihan kecergasan diri senam hari seminggu, makan sayur-sayuran segar dan pejabatnya disusun rapi.

Kotak e-mail beliau sentiasa di kemas kini. Di atas mejanya tersedia satu siri matlamat bertulis dan rancangan tindakan untuk dicapai. Matlamat tahun 2005 telah pun terlaksana.

Sejak perubahan itu, beliau tidak lagi kabur tentang apa yang beliau mahu, melakukan apa yang disukai dan merasai perubahan yang sangat bermakna dalam hidupnya.

Semua perubahan tersebut tidak berlaku begitu sahaja. Dan yang pasti, tidak berlaku dalam sekelip mata. Ia mengambil masa dan kerja yang kuat.

Saya mengambil contoh penulis Barat dan profesor dari Italy ini sebagai kisah yang menarik untuk kita memulakan langkah membuat perubahan. Jika kita ingin membuat perubahan dan ingin benar merasai pencapaian dalam 5 hingga 10 tahun yang akan datang, binalah disiplin diri. Memang diakui ia sangat sukar tetapi amat berharga.

Langkah pertama ialah menerima keadaan kita sekarang sama ada suka ataupun tidak. Serah diri kita kepada kenyataan bahawa perubahan mesti berlaku. Dan kita tidak akan dapat kekuatan sehinggalah menerima keadaan diri kita ketika ini.


soalan agama

Persoalan Agama: Sentiasa buat baik, khusyuk berharap rahsia doa dimakbul


2011/08/14

Soalan: 
USTAZ, saya selalu berdoa setiap kali sesudah solat. Namun bagaimana cara menjadikan doa kita dimakbulkan Allah. Mungkinkah doa kita akan ditolak walaupun doa yang kita mohon itu baik. 
HAMBA ALLAH, Kulim, Kedah.
Jawapan: 
ALHAMDULILLAH wassolatuwassalam ‘ala rasulillah waba’d. Allah SWT mahu agar manusia mengucap, “Ya Allah Ya Rabbi Ya Tuhanku” supaya manusia memperoleh pahala. Namun ucapan itu hendaklah lahir dari hati yang ikhlas dan dengan sukarela. Perlu diingat, mungkin seseorang memohon sesuatu yang menurut sangkaannya baik, tetapi menurut Allah akan mendatangkan keburukan bagi dirinya. Manusia memohon kekayaan, kalau diberi dapat merosakkan dirinya dan menjauhkannya dari Allah. Kekayaan yang diberikan kemudian digunakan untuk melanggar ketentuan atau hukum Allah. 

Allah berkeinginan menjaga dan melindungi hamba-Nya, memberi kurniaan pahala akhirat dan kebahagiaan syurga. Suatu ketika, seseorang yang mengikuti satu rombongan pelancongan menyesal kerana bas yang hendak dinaikinya terlepas. 

Namun beberapa ketika, dia mendapat berita bas yang mahu dinaikinya itu terbabit kemalangan mengerikan. Ternyata gagalnya tadi sebenarnya ada hikmah, sebab jika dia berada bersama rombongan dalam bas, maka dia juga akan mendapat kecelakaan. 
Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 216: “Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik kepadamu dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui.” 

Pada umumnya manusia melihat dunia dari sudut lahiriah saja, tidak sampai kepada hakikat. Manusia lupa akan kewajipan dalam menuntut haknya (memohon dalam berdoa). 

Bagaimana kewajipan yang seharusnya dipenuhi oleh manusia dalam berdoa. Perkara terbabit dijelaskan oleh Allah SWT ketika nabi-nabi memohon doa kepada-Nya dan doa itu dikabulkan Allah. Allah SWT berfirman dalam surah al-Anbiyaa’ ayat 90 yang bermaksud: “Bahawasanya mereka adalah orang yang selalu bersegera dalam mengerjakan perbuatan-perbuatan yang baik dan mereka berdoa kepada kami dengan harap dan cemas. Dan mereka adalah orang khusyuk kepada kami.” 

Doa Nabi dikabulkan Allah kerana Nabi menyandang tiga sifat sebagai syarat dikabulkan doa. Pertama, selalu bersegera dalam mengerjakan perbuatan baik. Kedua, berdoa dengan (perasaan) harap dan cemas kalau doanya tidak dikabulkan. Ketiga, khusyuk, tunduk dan patuh kepada Allah. 

Demikianlah, wallahua’lam.