Tuesday, April 29, 2008

LESEN TAMBAH KELAS LORI E DAN GDL LORI BERSENDI

Kepada sesiapa yang ingin menukar kerjaya sekarang kepada pemandu lori bersendi iaitu lori yang membawa barangan berat menggunakan treler  muatan sama atau melebihi 7500 BDM.Ini adalah peluang baik untuk anda memulakan kerjaya yang agak lumayan pendapatannya.

Pemegang lesen E dan GDL lori bersendi mempunyai peluang yang amat tinggi sebagai Pemandu Lori dengan mana-mana syarikat pengangkutan untuk memperolehi gaji dan elaun yang mencecah sehingga RM5000 sebulan jika anda rajin bekerja dan sabar.

KAWASAN KURSUS DAN UJIAN : Anda boleh pilih atau daftar dimana-mana institut memandu atau sekolah memandu yang terdapat di seluruh Malaysia.

Syarat-syarat mudah untuk pemandu lori ini ialah:

1. Pemegang lesen D - CDL sahaja.
Pemegang lesen P tidak dibenarkan memohon.

2. Berumur 21 tahun keatas.

3. Sihat fizikal dan mental.

4. Membuat pemeriksaan doktor di mana-mana klinik.

---------------------------------------------------------

Langkah Yang Perlu dilalui untuk memohon lesen E.

1. Daftar dan buat bayaran.
2. Menghadiri kursus Teori & Amali E selama 6 jam.
3. Pengeluaran lesen L - E
4. Latihan memandu lori di litar.Ada 2 bahagian iaitu:
bahagian 2( mendaki bukit & parking)dan bahagian 3(ujian memandu di jalanraya).
5. Ujian Percubaan - QTI
6. Ujian Praktikal JPJ.Ada 2 bahagian iaitu:
bahagian 2( mendaki bukit & parking)dan bahagian 3(ujian memandu di jalanraya)
7. Pengeluaran lesen E.

Langkah Yang Perlu dilalui untuk memohon lesen  GDL kelas E bersendi.

1. Menghadiri kursus GDL
2. Ujian Undang-Undang Bertulis GDL. Markah minimum lulus ialah 42/50.
3. Latihan memandu lori treler.
4. Ujian praktikal JPJ.


INFO: 
Kepada sesiapa yang membaca blog saya ini,yang terdiri dari mereka yang mengendalikan dan menguruskan semua urusan di atas ini secara sah dengan mana-mana institut memandu atau sekolah memandu.
 Saya memberi peluang kepada anda untuk mengiklankan perkhidmatan anda melalui blog saya secara percuma samada dengan memberikan nama dan tempat anda beroperasi serta no.telefon anda di bahagian reply. Jika perlu,saya akan senaraikan iklan anda di ruangan ini.

Pastikan anda memberikan perkhidmatan yang terbaik dan menepati kehendak pelanggan anda.


Berkenaan harga untuk mendapatkan lesen E dan GDL E bersendi adalah tertakluk kepada harga semasa yang berlegar sekitar RM1000 sehingga RM1200 mengikut kelas yang diperlukan.
Apapun anda boleh berbincang dan membuat survey harga mengikut harga yang sepatutnya.
Ini kerana ada beberapa step yang perlu dilalui oleh bakal pemandu ini.

Berbanding GDL kelas D hanya perlu menghadiri kursus dan ujian undang-undang GDL sahaja.

Untuk makluman harga lesen lori E dan lori GDL E,adalah tidak sama dengan harga GDL kelas D iaitu lori kecil yang muatan 3 tan.
Jika GDL kelas D,biasanya memang tak sampai RM300.

56 comments:

  1. Anonymous3:29 PM

    brape harga utk GDL tu ea??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous2:27 PM

      TAK BANYAK CUMA RM650 KAT IDI SEBERANG JAYA PP

      Delete
    2. Saya tak ada lesen moto dan kereta boleh ka saya ambik lesen E..

      Delete
    3. Sy ada lesen klass d, sy nk abk e full brapa perlu sy bayar

      Delete
    4. boleh saya tahu harga lesen e sekali dengan harga gdl??

      Delete
  2. Anonymous12:04 AM

    cuih cekit darah aku ambik gdl baru 100 je

    ReplyDelete
    Replies
    1. yenna dey..tak sekolah ke.hahhaa..tu la x bace leklok.toya.hahha

      Delete
    2. yenna dey..tak sekolah ke.hahhaa..tu la x bace leklok.toya.hahha

      Delete
  3. kalau dah ada GDL berat kejur nk tmbh kpd GDL Bersendi berapa kosnya??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kat klang rm1200

      Delete
    2. Klang D mana.? Along SB.?
      Ne no tfon saya 01112220217

      Delete
    3. Saya nak tambah klas e kejur berapa ye?

      Delete
  4. Anonymous4:09 PM

    Gdl besendi special test xda ker? Haha duk umah dpat lesen

    ReplyDelete
  5. Anonymous8:04 PM

    Klu lesen gdl kt d tulis D:btm <=3500 blh bwa lori 10 ton ke../dgn lesen E

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Xbleh lah der..... lori 3tan bleh lah <=3500.... kalau 10tan gdl utk E 7500 =>

      Delete
    3. Anonymous6:32 PM

      Mana boleh oii GDL D itu hanya lori 3 ton je.

      Delete
  6. kalau dah ada lesen E penuh nak amek PSV bape bayaran?

    ReplyDelete
  7. Brape lama ya tempoh nk dpt full lesen bersendi...kalu yg dah ada lesen lori biasa tuh....sorry,tanya bg pihak adik,xtau apapun nie...cuma rasa mcam dia kena tipu je ngan driving school tu...tqvm..

    ReplyDelete
  8. Brape lama ya tempoh nk dpt full lesen bersendi...kalu yg dah ada lesen lori biasa tuh....sorry,tanya bg pihak adik,xtau apapun nie...cuma rasa mcam dia kena tipu je ngan driving school tu...tqvm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pergi terus pusat latihan memandu imkeda bt 10 cheras.saya buat lesen e full sana

      Delete
  9. Untuk mendapatkan lesen lori GDL bersendi,lesen E perlu diperoleh dulu didalam lesen memandu biasa. Jika tak silap,selepas lesen E itu melepasi tempoh setahun barulah layak proses untuk mendapatkan lesen lori bersendi.
    Seterusnya proses mendapatkan lesen lori bersendi pula,perlu daftar di mana-mana institut memandu atau sekolah memandu.Perlu hadiri kursus GDL,perlu melalui ujian undang-undang GDL,kemudian belajar lori bersendi di litar institut memandu dan seterusnya proses tempahan ujian GDL bersendi.Dah lulus,bolehlah ke JPJ untuk keluarkan lesen GDL bersendi.
    Itu kefahaman saya ketika masih mengendalikan semua urusan lesen di institut memandu dulu tetapi kini saya sudah lama tidak menguruskannya lagi.
    Untuk maklumat lebih tepat,sila pergi kemana-mana institut memandu dan jumpa kerani di sana.Anda boleh tanya dari A to Z berkenaan urusan mendapatkan lesen GDL bersendi.Mereka pasti akan terangkan kepada anda dengan percuma.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tempoh untuk dapatkan lesen GDL bersendi,jika patuh di semua step yang diterangkan,biasanya dalam 2 bulan dah boleh siap.Tapi itu bergantung pada setiap step yang telah berjaya dilepasi.Jika sangkut atau tidak siap mana-mana step tersebut bermakna akan lewatlah dapat lesen itu.Termasuk bayaran perlu disediakan sepenuhnya.
      Mengikut pengalaman saya,masalah kelewatan akan terjadi apabila setiap step itu tidak siap atau tidak dipatuhi oleh pelanggan.Atau anda mendaftar dengan tempat /orang yang bersikap sambil lewa menguruskannya dan tidak patuh pada kehendak prosedur dan juga kehendak pelanggan.
      Jika ini berlaku ,sila rujuk semula di institut memandu yang mengendalikan kursus GDL itu.Anda boleh bertanya kepada pengurusan secara baik dapatkan maklumat dari mereka sekiranya anda terasa ditipu.

      Delete
  10. Ok..saya paham..tima kasih...
    Saya rasa pemilik institusi memandu tersebut yang sambil lewa kot...sbb bayaran penuh telah dibuat semasa pendaftaran...dan adik saya dah memenuhi semua kriteria yg diperlukan....hanya kelas belajar je yg selalu ditangguhkan oleh pihak institusi atas alasan tiada tenaga pelajar dan sebagainya....dan lebih mengelirukan pemilik institut memandu tersebut telah mencadangkan agar adik saya menukar kursus dari kelas memandu bersendi kepada traktor....agak mengecewakan bilamana mereka tidak mengotakan janji malahan memberi seribu satu alasan....

    ReplyDelete
  11. Keadaan ini sepatutnya tidak boleh berlaku dengan menukar kelas lesen yang telah dijanjikan ketika daftar lesen apatah lagi telah melepasi step sehingga ke step belajar memandu lori bersendi dan bayaran penuh telah dibuat.
    Apa yang boleh saya katakan mungkin pihak institut tidak memaklumkan masalah sebenar yang dihadpi oleh institut.Bagi saya alasan tiada tenaga pengajar adalah tidak masuk akal sama sekali.Mereka tidak boleh menggunakan alasan ini kerana setiap institut yang berdaftar untuk menerima pendaftaran kelas lesen lori bersendi adalah wajib menyediakan semua kemudahan fasiliti untuk lesen tersebut seperti bilik kuliah,tenaga pengajar yang memiliki sijil mengajar kelas E bersendi yang sah dan berdaftar dengan JPJ,lori E bersendi,litar belajar untuk E bersendi yang diluluskan oleh JPJ.
    Jadi alasan tiada pengajar adalah tidak logik sama sekali.
    Saya mencadangkan jika benar perkara ini berlaku,pertama sila pergi ke pejabat Institut Memandu yang berkenaan dan terus minta berjumpa dengan Pengurus Institut Memandu tersebut.Perlu dijelaskan Pengurus yang saya maksudkan ialah Pengurus Insitut dimana tempat litar belajar itu berada.Bukan dengan orang yang anda urus untuk daftar dan bayar.Beritahu masalah dan bawa resit bayaran serta apa-apa dokumen yang anda miliki ketika urusan daftar.Dapatkan kepastian mengapa kelas ditangguhkan sedangkan anda telah melepasi semua syarat atau step.Sila berbincang dengan berhemah dapatkan apakah langkah yang akan dibuat oleh pihak institut untuk mengatasi masalah tiada tenaga pengajar.Jika benar itu adalah masalah mereka.Minta tarikh dan jadual belajar supaya mudah anda membuat perancangan awal.
    Sekiranya tidak juga membantu,keduanya sila terus berjumpa dengan pegawai di pejabat JPJ yang berdekatan.Sila minta untuk jumpa dan dapatkan nasihat dari pegawai bahagian urusan ujian lesen GDL bersendi.InsyaAllah segala kekeliruan dapat difahami dan diatasi.
    Saya menjawap atas sifat rasa tanggungjawap membantu untuk membersihkan persepsi masyarakat terhadap apa jua masalah yang boleh menjejaskan nama baik institut memandu dan juga JPJ.Begitu juga untuk memastikan setiap pelanggan memperolehi ilmu kemahiran dan lesen yang diperlukan secara sah dan mampu memperolehi kerjaya yang diinginkan.
    Semoga membantu anda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih diatas maklumbalas yg sangat jelas dan terperinci yang diberikan. Saya akan cuba berbincang dahulu dgn pihak pemilik institusi memandu tersebut seperti yang dicadangkan.terima kasih sekali lagi

      Delete
    2. semoga berjaya.InsyaAllah.

      Delete
    3. Tq kwn atas penerangan anda

      Delete
  12. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  13. ya ya ya terbaik

    ReplyDelete
  14. Slm. . Tumpang tnya. Sy bru lepas 3 ari renew lesen pdl ke cdl. . . Agk2 sy boleh tambah kelas x skang???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous9:25 PM

      Cdl kena matang setahun baru boleh tambah kelas lesen

      Delete
  15. Cawangan ada Mna tmpt ye..tmpt bljar kt mna

    ReplyDelete
  16. Sya bru dpt gdl sya tdk fhm lori 3tn ble bwa barangan srikat ker

    ReplyDelete
  17. assalamualaikum. maaf nk fnye, soalan ni bagi pihak suami sy. ok, mcm ni.. suami sy baru sahaja mendapatkan Lesen E-Full . Then, nak sambung trus amik lesen bersendi. soalan sy, boleh ke suamj sy trus ambil lesen tersebut dan apa prosedur yg perlu untuk mendapatkan lesen tersebut. Terima kasih.

    ReplyDelete
  18. Assalam.kalau nak upgrade gdl e perlu exam undang2 ke?e sy da dpt?and berapa kos nye?ada yg sudi mrnjawab pertanyaan sy?tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena ikut ceramah je..pastu dapat la lesen E...xpyh ikut exam..

      Delete
  19. Saya nak tanya,kalau dah ada lesen GDL kat lorry 3 tan, dan lesen dah upgrade E full, jika sy nak upgrade gdl nak ke E perlukah sy jalani ujian teori lagi, atau hanya duduk kursus saje..(ceramah) maaf bertanya

    ReplyDelete
  20. Anonymous9:36 PM

    mcm saya ada kelas d. tapi tiada lesen gdl utk tan rendah. boleh ke terus ambik lesen kelas e tanpa ada lesen gdl

    ReplyDelete
  21. Assalam..sekiranya kita dh lulus lesen E kejur.. Bolehkah pembaharuan lesen untuk tambah kelas dibuat pada hari yg sama?

    ReplyDelete
  22. Sy dah ada lesen D dan GDL 3500.sy nak tambah class. blh kah sy ambil E dan GDL bersendi terus berapa kos

    ReplyDelete
  23. lesen gdl D btm 3500 soalan saya berapa berat maksimum yang boleh dibawa GDL kelas D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bdm xpyh pikir
      Btm je nk kena jaga

      Delete
    2. biasa bahagi dua mungkin 1tan700kilo maxx..lebih je tarik timbang..🤣🤣nk mkn pe bawa brg 1tan lebihh..🤙🤙🤙#lawan

      Delete
  24. Kalau dah abis P kereta boleh ambil E kejor kew, ada rempoh lagi

    ReplyDelete
  25. Salam ,sy nk tye sy ade lesen e kejur cmne nk wat tmbah lesen e sendi?

    ReplyDelete
  26. Berapa harga e full ada dh lesen d

    ReplyDelete
  27. Saya ada lesen e tapi gdl kejur saya nk buat gdl sendi berapa kos untuk gdl sendi tu

    ReplyDelete
  28. Saya nak ambil lesen E besendi. Berapa modal di perlukan, lesen B2,dan D saya dh ada.

    ReplyDelete
  29. Saya dah ada GDL untuk 3 tan..jadi laisen e kejor baru diperoleh..untuk mendapatkan gdl e kejor ape proses seterusnya..

    ReplyDelete
  30. Berapa kos nk upgrade dr E kejur kpd bersendi?gdl sudah ada

    ReplyDelete
  31. Tuan..sy ada E1, klu sy nk upgrade ke E full bgaimana cara dan brp kos utk proses ni..tq

    ReplyDelete

Anda ada komen tentang artikel saya ini?