Saturday, July 05, 2008

Saya gagal ujian memandu di jalanraya lagi!!!!!!! Geramnya...

Siapalah yang tidak berasa sedih dan kecewa jika gagal ujian memandu kereta di jalanraya.Tidak perlu berkali-kali.Kalau baru sekali gagal pun pastinya anda kecewa tidak terkata kan???

Pastinya soalan yang bermain di kepala mengapa mesti aku yang gagal?Mengapa? Inilah gangguan emosi yang selalu berlaku pada setiap kali hari ujian JPJ di seluruh tempat ujian memandu di Malaysia!
Persoalannya kenapa anda mesti jadi terlalu kecewa? Sedangkan anda hanya digagalkan sahaja dan bukannya dinafikan terus peluang untuk menduduki ujian ulangan dan memiliki lesen memandu.Betul tak?

Sabar..Banyak-banyakkan bersabar dan pujuklah hati anda ye..Baiklah saya beri tips untuk memujuk hati sendiri jika gagal ujian JPJ.

1. Bila anda gagal ujian,anda jangan mudah panik dan ambil kertas ujian.Lihat keputusan yang ditandakan dan komen yang ditulis oleh pegawai penguji.
Jika anda benar-benar pasti dan yakin yang anda tidak melakukan kesalahan besar yang menyebabkan anda gagal,bawa keputusan tersebut kepada penyelia JPJ yang bertugas.
Sila dapatkan komen dan adukan ketidakpuasan hati anda ketika itu.
Dengarlah dengan teliti dan tanyalah dengan nada bersopan walaupun emosi anda sedang tidak stabil.
Walaubagaimanapun kebiasaannya tiada rayuan akan diterima pada hari ujian tetapi anda boleh bertanya untuk mendapatkan pengesahan.Adakah keajaiban akan berlaku?Semua orang berharap begitu!

2. Anda nasihatkan diri sendiri dan pujuk hati supaya belajar menerima keputusan yang sudah ditandakan.Sekali anda gagal tidak bermakna anda sudah tiada harapan.Apa yang selalu berlaku ialah ramai orang sukar untuk menerima yang gagal dan anda beranggapan bila ujian memandu anda gagal bermakna orang lain akan menilai anda sebagai tidak boleh dan belum layak untuk memandu! Teruk betul kan anggapan yang telah anda berikan pada diri sendiri!
Akan muncullah bermacam-macam alasan yang kurang munasabah seperti tiada cuti,tidak cukup duit,tiada masa dan malu pada orang lain apabila dipujuk supaya membuat ujian ulangan.
Sedangkan itu hanyalah untuk melepaskan geram di dada.Betul tak?? Jangan tipu..

3. Kebiasaannya saya akan memujuk dengan memberi minuman dan mengajak pulang dulu ke rumah dan berehat.Mandi atau tidur sekejap.Bercerita sehingga keluar semua perasaan yang berbuku di dada.Saya akan mendengar,mendengar,mendengar dan mendengar serta mencelah sehingga anda kembali lega.
Dan biasanya sehari selepas itu ramai yang membuat keputusan akan mengulang semula tanpa paksaan!

Jadi,adalah dinasihatkan anda jangan mudah putus asa dan mengalah jika anda gagal.Anda boleh luahkan ketidakpuasan hati dengan cara berhemah dan bercerita kepada yang boleh mendengar.
Kemudian cuba lagi,lagi dan lagi..

Selamat mencuba dan berjaya kepada anda yang cekal dan berani.

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle