Wednesday, July 23, 2008

Bagaimana hendak buat pusingan tiga penjuru?

Pusingan tiga penjuru adalah olahgerak terakhir dalam ujian bahagian 2 untuk ujian memandu kereta selepas ujian mendaki bukit dan ujian meletak kereta secara masuk belok.

Berhati-hati untuk olahgerak terakhir ini untuk memastikan anda boleh lulus sepenuhnya untuk ujian bahagian 2.Ini adalah kerana jika anda kurang berhati-hati kemungkinan anda gagal dan akan menyebabkan anda gagal keseluruhan ujian bahagian 2.
Risikonya ialah anda perlu membuat ujian ulangan bahagian 2 dan anda wajib menjalani semula ujian mendaki bukit dan ujian meletak kereta secara masuk belok walaupun sebelum ini anda sudahpun lulus kedua-dua oleahgerak ini.

Bagaimana caranya? Mudah sahaja.

Selepas keluar dari petak meletak kereta secara masuk belok ( side parking),anda terus menuju ke dalam petak tiga penjuru ini.

1. Pandu kereta anda bergerak lurus di sebelah kiri mengikut anak panah masuk dan sebaik cermin sisi sebelah kiri sama lurus dengan tiang no.2 di sebelah kiri anda,pusing stereng habis ke kanan dengan pantas.

2. Berhenti di hadapan tiang sebelah kanan anda dan pastikan kereta anda tidak melepasi garisan kuning dan tidak melanggar atau menyentuh tiang itu.

3. Pastikan kereta anda tidak bergerak ketika ini.Pusing stereng habis ke kiri dan masukkan gear undur.Barulah anda boleh undur terus ke belakang dan tidak boleh menyentuh atau melanggar tiang belakang serta belakang badan kereta tidak boleh terkeluar dari garisan kuning.
Panduannya mudah semasa mengundur kereta anda tengok anak panah masuk dan sebaik anak panah itu lurus kearah anda,terus berhenti.Bermakna kereta anda tidak akan terlanggar tiang belakang.Cuba praktik dan perhatikan.

4. Pastikan kereta anda tidak bergerak ketika ini.Pusing stereng habis ke kanan dan masukkan gear satu.Terus bergerak keluar mengikut anak panah keluar dan letak semula kereta dimana anda bermula.


Untuk info:
Pastikan hanya tiga pergerakan sahaja dibenarkan ketika masuk,berada dalam petak dan keluar dari petak.
Anda tidak dibenarkan berhenti-henti di pertengahan di setiap pergerakan.
Jika engin kereta anda mati tiba-tiba semasa anda berhenti,pastikan tekan brek dan bebaskan gear barulah hidupkan semula engin kereta anda.
Masa yang dibenarkan dari mula anda masuk hingga keluar dari petak ini tidak melebihi 3 minit sahaja.

Selamat berlatih dan semoga berjaya melakukan ujian ini dengan terbaik.

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle