Thursday, July 31, 2008

Benarkah kita boleh menilai diri dan emosi kita ketika memandu?

Semua orang mempunyai emosi yang berbeza setiap hari.Emosi akan mempengaruhi cara kita berfikir,berkata dan bertindak.
Emosi ini paling mudah dapat dilihat kepada semua pemandu yang berada di atas jalanraya.Kita dengan mudah dapat mengenal secara pantas bagaimanakah sebenarnya cara seseorang itu mengawal emosi.Lebih-lebih lagi ketika memandu di kawasan Lembah kelang dan kawasan bandar-bandar besar.
Kebiasaannya jalanraya di kawasan ini adalah sesak dan akan mengambil masa kita.Hati dan perasaan ingin cepat bergerak dan sampai ke destinasi pasti menjadi matlamat semua pemandu.Kalau boleh ingin memecut seperti roket lebih-lebih lagi kepada orang yang ingin ke tempat kerja.
Namun apakah yang akan kita rasa sekiranya lalulintas sesak dan tidak bergerak.Terperangkap di sana sini.'Jem' melekat! Tiba-tiba ada pula yang mencelah-celah di sebelah kita dan cuba bersikap tidak sopan kepada kita.Dengan mengguna isyarat tangan dan mulut lagi.Apakah tindakan spontan kita?Hati kita mungkin akan mudah membara dan hampir terbakar kan?Walaupun perkara itu hanya remeh dan tidaklah terlalu merbahaya seperti motor terlanggar cermin sisi kereta kita.
Boleh tak kita bersabar dan betulkan semula cermin sisi itu tanpa mengeluarkan apa-apa 'kata sumpahan'?Mengapa ye hati kita mudah melenting bila memandu?Sedangkan perkara yang berlaku hanyalah sekelumit sahaja.Mengapa hati kita mudah rapuh untuk marah ketika di atas jalanraya?Tidak perlu beradu kekuatan fizikal dan suara untuk menjatuhkan hukum ketika hati sedang membara.Sukar sangatkah untuk berkata dengan lembut dan tidak mengaibkan sesiapa serta bersikap pemaaf?
Ini bermakna kita belum cukup kuat mendidik hati dan akal kita walau dimana pun kita berada dan dalam apa jua situasi tanpa mengira kita ini seorang yang kurang berpelajaran mahupun kita ini seorang yang berpelajaran tinggi.
Pelajaran sahaja belum cukup untuk menjamin emosi kita kuat dan berdaya tahan.Oleh itu renungi dan awasilah serta pertingkatkanlah lagi penggunaan akal dan perasaan kita di tahap yang maksimum bersesuaian dengan tuntutan kehidupan sebagai khalifah Allah s.w.t.
InsyaAllah jalanraya di Malaysia semakin selamat dan aman dengan bilangan pemandu yang mempunyai tahap kesabaran tinggi dan bijak mengendali emosi masing-masing. 
Ini hanya sedikit dari pendapat saya melalui pemerhatian dan pengalaman yang dilalui setiap hari menggunakan jalanraya.Sentiasa berfikir dan terfikir.

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle