Bermula hari ini saya akan memberi tips yang sewajarnya menjadi tabiat terbaik untuk anda supaya berubah menjadi seorang pemandu yang bertanggungjawap kepada diri sendiri dan kepada pengguna jalanraya yang lain.
Tips Pertama:
===========
1. Sentiasa periksa lampu besar,lampu brek dan lampu isyarat anda berfungsi.
Cuba anda hidupkan suis dan tengok lampu menyala atau tidak.Sekiranya tidak menyala,sila
periksa mentol.Mungkin sudah rosak dan perlu diganti baru.Beli baru dan harga mentol tidaklah mahal sangat jika nak dibandingkan dengan nilai nyawa kita.
Sangat berbahaya jika memandu diwaktu malam tanpa lampu.Begitu juga lampu isyarat pastikan menyala supaya orang lain tahu jika kita ingin menukar arah laluan kenderaan kita.
Lampu brek mesti menyala supaya orang yang mengekori kenderaan kita boleh berhati-hati lebih awal.
Mudahkan tips ini.Lakukan dan jadikan tabiat harian anda yang pertama.Biar ianya menjadi ikutan dan juga dipelajari oleh ahli keluarga kita.
Untuk mendidik dan berubah menjadi baik,ajar dan didiklah diri kita sendiri dan ahli keluarga kita terlebih dahulu.
Selamat belajar memeriksa semua lampu kenderaan anda!
Monday, June 30, 2008
Wednesday, June 25, 2008
BAGAIMANA HENDAK MEMANDU KERETA YANG BERGEAR MANUAL
Semua pelajar memandu kereta di Malaysia dilatih dan diuji dengan menggunakan kereta yang bergear manual.Hanya pelajar yang mendapat surat kebenaran dari pihak JPJ sahaja yang akan dilatih dan diuji dengan kereta bergear auto.
Selepas memiliki lesen memandu,ramai yang membeli dan memandu kereta auto kerana ianya lebih mudah untuk dipandu lebih-lebih lagi di kawasan Lembah Kelang atau di bandar-bandar besar yang sesak.
Persoalannya boleh kah anda kembali mahir memandu kereta manual selepas bertahun-tahun memandu kereta auto? Terdapat pemandu yang mahir memandu kedua-dua jenis kereta ini dan terdapat juga yang kurang mahir dan hampir terlupa macamana hendak memandu kereta manual.
TIPS UNTUK MEMANDU KERETA MANUAL
-----------------------------------------------
Usah risau! Mudah sahaja.Cuba kembalikan ingatan ketika anda mula-mula belajar kereta dahulu. Bagaimana hendak menggerakkan kereta anda.Lihatlah ada 3 pedal di lantai kereta anda dan kaki anda hanya ada 2 sahaja. Kaki kiri dan kaki kanan.
Formula mudah.
--> Kaki kiri - Untuk kawal pedal clutch yang berada paling kiri.
- Kegunaannya untuk menukar gear.
- Caranya tekan pedal clutch sehingga jejak ke lantai dan masuklah gear yang
sesuai.
--> Kaki kanan - Untuk kawal pedal brek yang berada di tengah atau
Untuk kawal pedal minyak yang berada paling kanan.
--> Cara hendak menggerakkan kereta.
- Tekan clutch hingga jejak ke lantai dan masuk gear satu dengan cermat dan lembut.
Kaki di pedal clucth diangkat perlahan lebih kurang 60% sehingga terasa badan kereta
bergegar hendak bergerak,tambah sedikit minyak dan kawallah kelajuan dan stereng
anda.Bila sudah stabil dan meter mencecah ke 20km - 25km,tukarlah kepada gear 2
dan meter mencecah ke 30km - 35km,tukar ke gear 3,meter mencecah ke 4okm
tukarlah ke gear 4 dan seterusnya tukarlah ke gear 5 mengikut kelancaran jalanraya.
--> Cara hendak mengelakkan dari engin mati setelah gear dimasukkan.
- Jangan angkat pedal clutch secara mengejut dan pastikan kelajuan kereta anda telah
stabil barulah penukaran gear dilakukan atau pedal clutch dilepaskan dengan perlahan.
- Jika hendak berhenti atau mengekori kereta yang terlalu perlahan sehingga meter turun
dibawah 30km,tekan pedal clucth dulu baru tekan pedal brek.
Untuk mengelakkan anda kelamkabut kerana anda kurang mahir.
- Bila kereta berhenti pastikan tekan pedal clutch sehingga jejak ke lantai dan pedal brek.
Sebelum mengangkat kedua-dua kaki,anda wajib bebaskan gear dulu dan tarik brek tangan
atau tarik brek tangan dan bebaskan gear.
Nota penting:
Sekiranya anda sudah biasa memandu kereta auto dan baru hendak menyesuaikan diri dengan kereta manual,janganlah memandu terlalu laju dan sentiasa berhati-hati ketika mengawal pergerakan kaki dan tangan. Sesuaikan diri anda dengan kereta dan dapatkan keselesaan dengan memandu sambil mengenalpasti kedudukan gear di tangan dan pedal di kaki anda.
Selamat memandu di jalanraya!
Selepas memiliki lesen memandu,ramai yang membeli dan memandu kereta auto kerana ianya lebih mudah untuk dipandu lebih-lebih lagi di kawasan Lembah Kelang atau di bandar-bandar besar yang sesak.
Persoalannya boleh kah anda kembali mahir memandu kereta manual selepas bertahun-tahun memandu kereta auto? Terdapat pemandu yang mahir memandu kedua-dua jenis kereta ini dan terdapat juga yang kurang mahir dan hampir terlupa macamana hendak memandu kereta manual.
TIPS UNTUK MEMANDU KERETA MANUAL
-----------------------------------------------
Usah risau! Mudah sahaja.Cuba kembalikan ingatan ketika anda mula-mula belajar kereta dahulu. Bagaimana hendak menggerakkan kereta anda.Lihatlah ada 3 pedal di lantai kereta anda dan kaki anda hanya ada 2 sahaja. Kaki kiri dan kaki kanan.
Formula mudah.
--> Kaki kiri - Untuk kawal pedal clutch yang berada paling kiri.
- Kegunaannya untuk menukar gear.
- Caranya tekan pedal clutch sehingga jejak ke lantai dan masuklah gear yang
sesuai.
--> Kaki kanan - Untuk kawal pedal brek yang berada di tengah atau
Untuk kawal pedal minyak yang berada paling kanan.
--> Cara hendak menggerakkan kereta.
- Tekan clutch hingga jejak ke lantai dan masuk gear satu dengan cermat dan lembut.
Kaki di pedal clucth diangkat perlahan lebih kurang 60% sehingga terasa badan kereta
bergegar hendak bergerak,tambah sedikit minyak dan kawallah kelajuan dan stereng
anda.Bila sudah stabil dan meter mencecah ke 20km - 25km,tukarlah kepada gear 2
dan meter mencecah ke 30km - 35km,tukar ke gear 3,meter mencecah ke 4okm
tukarlah ke gear 4 dan seterusnya tukarlah ke gear 5 mengikut kelancaran jalanraya.
--> Cara hendak mengelakkan dari engin mati setelah gear dimasukkan.
- Jangan angkat pedal clutch secara mengejut dan pastikan kelajuan kereta anda telah
stabil barulah penukaran gear dilakukan atau pedal clutch dilepaskan dengan perlahan.
- Jika hendak berhenti atau mengekori kereta yang terlalu perlahan sehingga meter turun
dibawah 30km,tekan pedal clucth dulu baru tekan pedal brek.
Untuk mengelakkan anda kelamkabut kerana anda kurang mahir.
- Bila kereta berhenti pastikan tekan pedal clutch sehingga jejak ke lantai dan pedal brek.
Sebelum mengangkat kedua-dua kaki,anda wajib bebaskan gear dulu dan tarik brek tangan
atau tarik brek tangan dan bebaskan gear.
Nota penting:
Sekiranya anda sudah biasa memandu kereta auto dan baru hendak menyesuaikan diri dengan kereta manual,janganlah memandu terlalu laju dan sentiasa berhati-hati ketika mengawal pergerakan kaki dan tangan. Sesuaikan diri anda dengan kereta dan dapatkan keselesaan dengan memandu sambil mengenalpasti kedudukan gear di tangan dan pedal di kaki anda.
Selamat memandu di jalanraya!
Wednesday, June 18, 2008
Kawalan stereng kereta yang baik
Anda mungkin selalu memandu kereta dengan menggunakan sebelah tangan.Sebelah tangan lagi memegang telefon bimbit atau menghisap rokok atau membuat apa sahaja.
Ini sudah menjadi kebiasaan anda ketika memandu.Persoalannya adakah ini merupakan gaya memandu anda?
Selamatkah anda jika berlaku sesuatu halangan yang tidak di duga secara tiba-tiba.Sempatkah anda mengawal haluan kereta anda ketika itu dengan hanya sebelah tangan?Atau kereta anda terhumban ke dalam longkang atau terbabas ke tengah jalan sebelum anda sempat mengawalnya.
Kawalan stereng yang bagaiamanakah yang dikatakan terbaik? Secara asasnya bila kita belajar memandu,kawalan dan cara pegang stereng yang terbaik ialah dengan teknik tolak dan tarik.Tekniknya mudah sahaja iaitu mengikut angka 2 dan 10 atau angka 3 dan 9.
--> Angka 2 dan 10
- Tangan kanan memegang stereng arah angka jam 2.Tangan kiri memegang arah angka jam 10.
--> Angka 3 dan 9
- Tangan kanan memegang stereng arah angka jam 3.Tangan kiri memegang arah angka jam 9.
- Bila kita melalui jalan yang berselekoh ke kanan,tangan kiri anda mula bergerak secara tolak dan tangan kanan anda bergerak secara tarik.
- Bila kita melalui jalan yang berselekoh ke kiri pula,tangan kanan anda mula bergerak secara tolak dan tangan kiri anda bergerak secara tarik.
Kita boleh menggunakan mana-mana carapun tetapi yang penting dan lebih relax ialah apabila kita merasa kedua-dua tangan kita tidak terlalu tinggi dan tergantung dari arah badan kita.
Ini untuk memastikan kita tidak terlalu penat memandu lebih-lebih lagi jika perjalanan jarak jauh.
Kita hendaklah memandu dengan kedua-dua tangan memegang stereng untuk memastikan pautan dan kawalan kita lebih stabil dan selamat jika berlaku sesuatu yang tidak diingini secara tiba-tiba.
Berbanding sekiranya kita memegang stereng dengan satu tangan.Haluan kereta kita tidak stabil dan sangat tidak selamat jika kita tidak sempat mengawal stereng dengan pantas.
Ketika sessi ujian praktikal JPJ,pastikan anda menggunakan teknik tolak dan tarik ini dan anda dianggap memandu merbahaya sekiranya anda memandu dengan menggunakan sebelah tangan atau melepaskan stereng untuk kembali lurus selepas membelok.Peluang untuk gagal sangat tinggi!
Ini adalah panduan asas untuk kawalan stereng yang terbaik.
Ini sudah menjadi kebiasaan anda ketika memandu.Persoalannya adakah ini merupakan gaya memandu anda?
Selamatkah anda jika berlaku sesuatu halangan yang tidak di duga secara tiba-tiba.Sempatkah anda mengawal haluan kereta anda ketika itu dengan hanya sebelah tangan?Atau kereta anda terhumban ke dalam longkang atau terbabas ke tengah jalan sebelum anda sempat mengawalnya.
Kawalan stereng yang bagaiamanakah yang dikatakan terbaik? Secara asasnya bila kita belajar memandu,kawalan dan cara pegang stereng yang terbaik ialah dengan teknik tolak dan tarik.Tekniknya mudah sahaja iaitu mengikut angka 2 dan 10 atau angka 3 dan 9.
--> Angka 2 dan 10
- Tangan kanan memegang stereng arah angka jam 2.Tangan kiri memegang arah angka jam 10.
--> Angka 3 dan 9
- Tangan kanan memegang stereng arah angka jam 3.Tangan kiri memegang arah angka jam 9.
- Bila kita melalui jalan yang berselekoh ke kanan,tangan kiri anda mula bergerak secara tolak dan tangan kanan anda bergerak secara tarik.
- Bila kita melalui jalan yang berselekoh ke kiri pula,tangan kanan anda mula bergerak secara tolak dan tangan kiri anda bergerak secara tarik.
Kita boleh menggunakan mana-mana carapun tetapi yang penting dan lebih relax ialah apabila kita merasa kedua-dua tangan kita tidak terlalu tinggi dan tergantung dari arah badan kita.
Ini untuk memastikan kita tidak terlalu penat memandu lebih-lebih lagi jika perjalanan jarak jauh.
Kita hendaklah memandu dengan kedua-dua tangan memegang stereng untuk memastikan pautan dan kawalan kita lebih stabil dan selamat jika berlaku sesuatu yang tidak diingini secara tiba-tiba.
Berbanding sekiranya kita memegang stereng dengan satu tangan.Haluan kereta kita tidak stabil dan sangat tidak selamat jika kita tidak sempat mengawal stereng dengan pantas.
Ketika sessi ujian praktikal JPJ,pastikan anda menggunakan teknik tolak dan tarik ini dan anda dianggap memandu merbahaya sekiranya anda memandu dengan menggunakan sebelah tangan atau melepaskan stereng untuk kembali lurus selepas membelok.Peluang untuk gagal sangat tinggi!
Ini adalah panduan asas untuk kawalan stereng yang terbaik.
Thursday, June 12, 2008
KENAPA ANDA GAGAL UJIAN MENUNGGANG MOTOSIKAL DALAM BAHAGIAN 2- OLAHGERAK??
Bercerita tentang topik ini memang ramai yang merasa kecewa kerana gagal ujian JPJ walhal dah bawak motosikal setiap hari dan bertahun-tahun lamanya.Tapi tanpa lesen memandu ler...
Takkan lah boleh gagal jugak di litar ujian yang bukannya besar dan jauh manapun.Tapi kenapa gagal jugak ek???
Saya hanya boleh kongsi dan buat ulasan sahaja tetapi berkongsi perasaan kecewa sebab gagal memang tak boleh sama dengan anda yang pernah gagal.Baiklah kenapa dan di bahagian mana yang anda gagal?
Kebiasaannya pelajar gagal di bahagian 2 iaitu
- titi,brek kecemasan dan selekoh tajam.
--> Punca gagal di titi kerana anda terjatuh samada dipermulaan titi,di tengah titi atau di penghujung titi.Kenapa boleh terjatuh? Anda tidak fokus pada olehgerak ini dengan betul.Anda tidak bersedia, tidak cukup tenaga dan anda mudah panik meyebabkan anda tidak boleh mengawal emosi,degupan jantung seterusnya daya tumpuan anda di atas titi terganggu dan sudah tentu anda tidak dapat mengawal motosikal dengan baik. Ini bermakna anda tidak mahir menseimbangkan pergerakan badan dan mengawal motosikal di jalan yang tidak rata dan tinggi serta sempit. Ini akan merbahayakan kepada diri sendiri dan pembonceng anda jika terjatuh.
--> Punca tidak dapat mencapai masa menunggang di atas titi melebihi 7 saat ialah anda tidak mahir memperlahankan motosikal dan menseimbangkan badan dan motosikal.Dalam fikiran anda untuk mengelakkan dari terjatuh lebih baik anda melajukan motosikal sedangkan anda tidak sedar yang masa anda tidak mencecah 7 saat pun.Anda hanya dapat masa kurang dari 7 saat.Sudah pasti anda gagal sebab syarat masa sekurang-kurangnya 7 saat di atas titi.
--> Anda gagal olahgerak brek kecemasan kerana terjatuh ketika membrek di dalam petak berhenti.Puncanya anda tidak mahir mengawal keseimbangan berat badan dan kawalan motosikal anda sebaik anda menekan brek kaki dan menarik brek tangan serentak.
Anda gagal berhenti dengan betul dan tayar motosikal hadapan melepasi garisan berhenti yang berada di hadapan sekali.
Begitu juga anda berhenti tetapi terlanggar tebing di kiri dan kanan.Ini dikira sebagai berlaku kemalangan.
--> Punca anda gagal di 2 selekoh tajam ialah kerana anda terlanggar tebing dan kaki anda terjatuh menahan tebing jalan.Anda dikira sebagai tidak mahir mengawal diri dan motosikal ketika berada di jalan yang berselekoh dan berliku.Ini merbahaya dan boleh menyebabkan kemalangan jika berada di jalanraya.
--> Berlaku sebarang kemalangan ketika anda menunggang di dalam litar dimana-mana olahgerak.
--> Melanggar atau terlanggar apa-apa objek di dalam litar.
Oleh itu berlatihlah dengan betul dan fahamilah tentang pengiraan markah yang akan diuji oleh pegawai penguji.Jangan belajar sambil lewa sahaja kerana anda menyangka diri anda sudah cukup handal dan pandai menunggang motosikal selama ini di jalanraya.
Sedarlah bahawa peratus kemalangan maut di jalanraya untuk penunggang dan pembonceng adalah disebabkan oleh sikap sambil lewa dan tidak berhati-hati serta tidak mahir sepenuhnya.
Takkan lah boleh gagal jugak di litar ujian yang bukannya besar dan jauh manapun.Tapi kenapa gagal jugak ek???
Saya hanya boleh kongsi dan buat ulasan sahaja tetapi berkongsi perasaan kecewa sebab gagal memang tak boleh sama dengan anda yang pernah gagal.Baiklah kenapa dan di bahagian mana yang anda gagal?
Kebiasaannya pelajar gagal di bahagian 2 iaitu
- titi,brek kecemasan dan selekoh tajam.
--> Punca gagal di titi kerana anda terjatuh samada dipermulaan titi,di tengah titi atau di penghujung titi.Kenapa boleh terjatuh? Anda tidak fokus pada olehgerak ini dengan betul.Anda tidak bersedia, tidak cukup tenaga dan anda mudah panik meyebabkan anda tidak boleh mengawal emosi,degupan jantung seterusnya daya tumpuan anda di atas titi terganggu dan sudah tentu anda tidak dapat mengawal motosikal dengan baik. Ini bermakna anda tidak mahir menseimbangkan pergerakan badan dan mengawal motosikal di jalan yang tidak rata dan tinggi serta sempit. Ini akan merbahayakan kepada diri sendiri dan pembonceng anda jika terjatuh.
--> Punca tidak dapat mencapai masa menunggang di atas titi melebihi 7 saat ialah anda tidak mahir memperlahankan motosikal dan menseimbangkan badan dan motosikal.Dalam fikiran anda untuk mengelakkan dari terjatuh lebih baik anda melajukan motosikal sedangkan anda tidak sedar yang masa anda tidak mencecah 7 saat pun.Anda hanya dapat masa kurang dari 7 saat.Sudah pasti anda gagal sebab syarat masa sekurang-kurangnya 7 saat di atas titi.
--> Anda gagal olahgerak brek kecemasan kerana terjatuh ketika membrek di dalam petak berhenti.Puncanya anda tidak mahir mengawal keseimbangan berat badan dan kawalan motosikal anda sebaik anda menekan brek kaki dan menarik brek tangan serentak.
Anda gagal berhenti dengan betul dan tayar motosikal hadapan melepasi garisan berhenti yang berada di hadapan sekali.
Begitu juga anda berhenti tetapi terlanggar tebing di kiri dan kanan.Ini dikira sebagai berlaku kemalangan.
--> Punca anda gagal di 2 selekoh tajam ialah kerana anda terlanggar tebing dan kaki anda terjatuh menahan tebing jalan.Anda dikira sebagai tidak mahir mengawal diri dan motosikal ketika berada di jalan yang berselekoh dan berliku.Ini merbahaya dan boleh menyebabkan kemalangan jika berada di jalanraya.
--> Berlaku sebarang kemalangan ketika anda menunggang di dalam litar dimana-mana olahgerak.
--> Melanggar atau terlanggar apa-apa objek di dalam litar.
Oleh itu berlatihlah dengan betul dan fahamilah tentang pengiraan markah yang akan diuji oleh pegawai penguji.Jangan belajar sambil lewa sahaja kerana anda menyangka diri anda sudah cukup handal dan pandai menunggang motosikal selama ini di jalanraya.
Sedarlah bahawa peratus kemalangan maut di jalanraya untuk penunggang dan pembonceng adalah disebabkan oleh sikap sambil lewa dan tidak berhati-hati serta tidak mahir sepenuhnya.
Saturday, June 07, 2008
KELAS-KELAS LESEN MEMANDU
Berikut ialah senarai kelas lesen memandu mengikut kategori cc engin.Saya percaya ramai bakal pemandu yang kurang faham tentang kelas lesen yang dikeluarkan oleh JPJ.
BIL --KELAS -- KENDERAAN YANG BOLEH DIPANDU/DITUNGGANG.
==== ====== ============================================
1. A Kenderaan orang cacat
2. B Motosikal melebihi 500 cc - motor besar
3. B2 Motosikal tidak melebihi 250 cc - motor kecil atau kapcai.
4. C Motosikal roda tiga - Orang yang jual roti atau aiskrim.
5. D Motokar (BTM- berat tanpa muatan ) tidak melebihi 3000 kg. - kereta
6. E Motokar BERAT (BTM) melebihi 7500 kg.
7. E1 Motokar BERAT (BTM) tidak melebihi 7500 kg.
8. E2 Motokar BERAT (BTM) tidak melebihi 5000 kg.
9. F Traktor / Jentera Bergerak Ringan ( Beroda) BTM tidak melebihi 5000 kg.
10. G Traktor / Jentera Bergerak Ringan ( Berantai) BTM tidak melebihi 5000 kg.
11. H Traktor / Jentera Bergerak Berat ( Beroda) BTM melebihi 5000 kg.
12. I Traktor / Jentera Bergerak Berat ( Berantai) BTM melebihi 5000 kg.
13. M Hukuman Mahkamah.
------------------------------------------------------------------------------------
LESEN VOKASIONAL
================
GDL - Lesen Memandu Kenderaan Barang-Barang
1. B2 Motosikal tidak melebihi 250 cc - motor posmen dan jual roti/aiskrim
2. B Motosikal melebihi 500 cc
3. D Lori atau Van Berat Tanpa Muatan tidak melebihi 3000 kg
4. E Lori Bersendi Berat Tanpa Muatan Melebihi 7500 kg. - lori treler.
PSV - Lesen Memandu Kenderaan Perkhidmatan Awam
1. D Van Penumpang / Bas Mini.
2. D Teksi / Teksi Mewah / Kereta Sewa
3. E Bas Berat Tanpa Muatan melebihi 7500 kg.
Sekiranya anda nak memohon lesen memandu,boleh lah rujuk pada senarai ini.Selepas itu boleh hubungi saya untuk proses pendaftaran.
Terimakasih!
BIL --KELAS -- KENDERAAN YANG BOLEH DIPANDU/DITUNGGANG.
==== ====== ============================================
1. A Kenderaan orang cacat
2. B Motosikal melebihi 500 cc - motor besar
3. B2 Motosikal tidak melebihi 250 cc - motor kecil atau kapcai.
4. C Motosikal roda tiga - Orang yang jual roti atau aiskrim.
5. D Motokar (BTM- berat tanpa muatan ) tidak melebihi 3000 kg. - kereta
6. E Motokar BERAT (BTM) melebihi 7500 kg.
7. E1 Motokar BERAT (BTM) tidak melebihi 7500 kg.
8. E2 Motokar BERAT (BTM) tidak melebihi 5000 kg.
9. F Traktor / Jentera Bergerak Ringan ( Beroda) BTM tidak melebihi 5000 kg.
10. G Traktor / Jentera Bergerak Ringan ( Berantai) BTM tidak melebihi 5000 kg.
11. H Traktor / Jentera Bergerak Berat ( Beroda) BTM melebihi 5000 kg.
12. I Traktor / Jentera Bergerak Berat ( Berantai) BTM melebihi 5000 kg.
13. M Hukuman Mahkamah.
------------------------------------------------------------------------------------
LESEN VOKASIONAL
================
GDL - Lesen Memandu Kenderaan Barang-Barang
1. B2 Motosikal tidak melebihi 250 cc - motor posmen dan jual roti/aiskrim
2. B Motosikal melebihi 500 cc
3. D Lori atau Van Berat Tanpa Muatan tidak melebihi 3000 kg
4. E Lori Bersendi Berat Tanpa Muatan Melebihi 7500 kg. - lori treler.
PSV - Lesen Memandu Kenderaan Perkhidmatan Awam
1. D Van Penumpang / Bas Mini.
2. D Teksi / Teksi Mewah / Kereta Sewa
3. E Bas Berat Tanpa Muatan melebihi 7500 kg.
Sekiranya anda nak memohon lesen memandu,boleh lah rujuk pada senarai ini.Selepas itu boleh hubungi saya untuk proses pendaftaran.
Terimakasih!
Labels:
Lesen Memandu
Wednesday, June 04, 2008
KENAPA ENGIN KERETA SAYA SELALU MATI KETIKA SAYA BELAJAR MEMANDU KERETA?
Masalah ini adalah satu dilema bagi pemandu yang baru belajar kereta lebih-lebih lagi pada hari pertama.Tetapi kenapa eh?Kenapa bila nak gerakkan kereta je engin mati tiba-tiba? Geram dan letih betul kan? Sampai naik pening kepala fikir apa yang berlaku.
Baiklah..Ini tips mudah dari saya untuk pelajar yang selalu berdepan masalah ini.
Kereta boleh bergerak dengan adanya minyak petrol,pedal clutch,pedal minyak dan juga gear.Ini cara paling mudah nak faham pasal nak gerakkan dan berhentikan kereta.
1. Pusing kunci dan hidupkan engin.OK? Bermakna ada minyak petrol kereta tu dan engin tidak ada masalah.
2. Nak bagi kereta bergerak? Kena guna gear 1.
Sudah tentu kena tekan pedal clutch sehingga jejak kelantai baru gear mudah dimasukkan ke slot gear 1.Dah ok?
3. Nak gerakkan? Pedal clucth diangkat sedikit sehingga terasa body kereta dah mula nak bergerak ke depan.Tekan pedal minyak sikit nak bagi kereta bergerak stabil.Tak perlu tekan banyak sangat.Agak-agak dah boleh bergerak.Kira oklah dan baru lepaskan pedal clutch sepenuhnya.Kawal steering dan tukar gear 2 bila dah stabil kelajuannya.
4. Nak berhentikan kereta? Tekan pedal clutch sepenuhnya terlebih dulu.Baru tekan pedal brek perlahan-lahan dan sebaik berhenti tekan brek dengan penuh.Bebaskan gear.
Kesalahan yang biasa dilakukan oleh pelajar sehingga kerap mati engin ialah:
==========================================================
1. Sudah masuk gear 1 dan kereta baru nak mula bergerak,kaki kiri yang tekan pedal clutch diangkat penuh dan mengejut.Sedangkan kaki kita perlu tahan sedikit kat pedal clutch sementara nak bagi kereta bergerak stabil.
Bila sudah bergerak stabil barulah lepaskan sepenuhnya.
2. Ketika nak berhenti,kita terus tekan pedal brek dengan mengejut.Sepatutnya kita tekan pedal clutch dulu kemudian baru tekan pedal brek.Kemudian bebaskan gear dulu sebelum lepaskan kedua-dua kaki.
Nota: Saya menggunakan gaya bahasa yang simple dan bersahaja untuk pelajar faham dengan cepat. Cara ini hanya sesuai untuk pelajar yang betul-betul dah hampir putus asa sahaja.
Baiklah..Ini tips mudah dari saya untuk pelajar yang selalu berdepan masalah ini.
Kereta boleh bergerak dengan adanya minyak petrol,pedal clutch,pedal minyak dan juga gear.Ini cara paling mudah nak faham pasal nak gerakkan dan berhentikan kereta.
1. Pusing kunci dan hidupkan engin.OK? Bermakna ada minyak petrol kereta tu dan engin tidak ada masalah.
2. Nak bagi kereta bergerak? Kena guna gear 1.
Sudah tentu kena tekan pedal clutch sehingga jejak kelantai baru gear mudah dimasukkan ke slot gear 1.Dah ok?
3. Nak gerakkan? Pedal clucth diangkat sedikit sehingga terasa body kereta dah mula nak bergerak ke depan.Tekan pedal minyak sikit nak bagi kereta bergerak stabil.Tak perlu tekan banyak sangat.Agak-agak dah boleh bergerak.Kira oklah dan baru lepaskan pedal clutch sepenuhnya.Kawal steering dan tukar gear 2 bila dah stabil kelajuannya.
4. Nak berhentikan kereta? Tekan pedal clutch sepenuhnya terlebih dulu.Baru tekan pedal brek perlahan-lahan dan sebaik berhenti tekan brek dengan penuh.Bebaskan gear.
Kesalahan yang biasa dilakukan oleh pelajar sehingga kerap mati engin ialah:
==========================================================
1. Sudah masuk gear 1 dan kereta baru nak mula bergerak,kaki kiri yang tekan pedal clutch diangkat penuh dan mengejut.Sedangkan kaki kita perlu tahan sedikit kat pedal clutch sementara nak bagi kereta bergerak stabil.
Bila sudah bergerak stabil barulah lepaskan sepenuhnya.
2. Ketika nak berhenti,kita terus tekan pedal brek dengan mengejut.Sepatutnya kita tekan pedal clutch dulu kemudian baru tekan pedal brek.Kemudian bebaskan gear dulu sebelum lepaskan kedua-dua kaki.
Nota: Saya menggunakan gaya bahasa yang simple dan bersahaja untuk pelajar faham dengan cepat. Cara ini hanya sesuai untuk pelajar yang betul-betul dah hampir putus asa sahaja.
Monday, June 02, 2008
APA NAK BUAT BILA DIRI ANDA BERADA DALAM TERTEKAN SEBELUM DAN KETIKA MEMANDU
Perasaan tertekan atau stress negatif adalah suatu keadaan yang normal pada setiap orang masa kini.Pelbagai perasaan dan tekanan negatif yang datang dalam hidup semua orang.
Yang membezakan kita ni normal atau kurang normal atau tidak normal langsung ialah penerimaan dan pemikiran kita terhadap apa jua masalah tersebut.Macamana kita nak handle.
Kenalilah masalah kita,ketahuilah puncanya dan carilah jalan penyelesaian yang terbaik dan tidak menyusahkan diri kita dan juga orang lain.
Saya nak kaitkan kita memandu dan stress yang dah sedia ada dalam diri kita. Saya bagi tips mudah terlebih dulu sebelum saya kongsikan yang lain-lain tentang stress.
1.Jika kita dah memang stress hingga jiwa jadi kacau ketika mula nak memegang steering atau ketika memandu,sila paksa diri untuk berhenti di mana-mana tempat yang boleh kita berehat seketika.Tak perlu tunggu orang lain ingatkan diri kita untuk berhenti.Lakukan sendiri.
Berhenti dengan selamat dan keluar dari kereta.Regangkan otot-otot dan relaxkan otak kita dengan melihat dan menghargai alam disekitar di depan mata anda ketika itu.Hargailah apa yang kita ada dan terimalah diri kita seadanya walau apapun masalah dan seberat manapun bebanan yang kita hadapi dan alami ketika itu.Bersyukurlah kita masih diberi peluang untuk menarik nafas dengan selesa dan masih diberi nyawa.
Tariklah nafas anda perlahan-lahan dan dengan teratur,pejamkan mata dengan relax,bayangkanlah dan rasakanlah kenikmatan hidup ini tanpa apa-apa bebanan untuk seketika itu.Lepaskan perlahan-lahan secara teratur dan ulang 2 atau 3 kali cara yang sama.
Pastinya tubuh kita akan dapat jumlah oksigen yang cukup membuatkan kita terasa lega dan relax seketika.Stress kita pun menurun.Boleh lah pegang steering semula! Boleh lah berada di jalanraya bersama-sama pengguna jalanraya yang lain.
2. Cara yang kedua,apa kata kalau kita berhenti rehat.Minum nescafe ke atau kopi panas ke.Cari tempat duduk dan kita minum dulu.Tak payah lah hisap rokok pulak.Oksigen memang tak cukup nanti sedangkan otak kita perlu oksigen yang cukup barulah boleh berfikir dengan baik.
Sambil tanya diri apa yang payah sangat dengan diri kita ni sampai boleh jadi stress sebegitu. Cuba renung diri sendiri dan fikir dengan relax.Cari apa sebenarnya masalah yang membebankan kita.Senaraikan atas kertas satu persatu jika boleh di masa itu juga.Tak kisahlah berat macamana pun.
Dengan cara itu barulah kita tahu dengan jelas daripada memikirkan tanpa tahu secara terperinci apa masalah kita sebenarnya.Cari pulak punca masalah itu.Dah tau puncanya? Bagus!
Cuba senaraikan beberapa alternatif penyelesaian yang terbaik tanpa menyusahkan.Tak kisahlah berjaya atau tidak.Yang penting kita sudah ada sedikit kelegaan dan kekuatan.Pasti kita akan rasa satu kelainan dalam diri kita yang sedang dilanda stress.
Percayalah!Teknik melegakan stress ini mampu 'merelaxkan' kita untuk sementara ketika memandu.Nak cuba? Kita boleh cuba sekali bila-bila masa yang kita rasa sesuai.Ianya tidak mengambil masa kita yang panjang dalam perjalanan.Cukup untuk 15 minit sahaja!
Mengapa tips stress saya macam sebegini rupa? Sebabnya ialah kita tetap akan memandu walaupun diri kita dalam keadaan stress.Dalam keadaan stress,sudah tentu minda kita akan bekerjasama dengan anggota kita yang mengawal kenderaan untuk melakukan apa saja tindakan spontan yang mana dilahirkan dalam bentuk cara & gaya pemanduan yang beremosi garang. Sudah tentu akan membahayakan diri kita dan pengguna jalanraya yang lain.
Berbanding dengan gaya dan cara memandu jika emosi kita berada dalam keadaan yang kurang stress,agak relax dan terkawal.Kita mampu berfikir dan memandu secara normal dan bertimbang rasa.Maka kuranglah sikit peratus kemalangan dan kematian di jalanraya akibat stress.
Kita jangan lupa tentang satu perkara penting ketika kita berada di jalanraya walau dimanapun kita berada.NYAWA KITA BERNILAI DALAM KIRAAN SAAT SAHAJA! Kerana itulah pengiraan jarak dan peraturan di jalanraya bukan dalam kiraan minit atau jam tetapi dalam kiraan saat!
Contohnya: Jarak kita mengekori kenderaan hadapan kita adalah 2 saat dan peraturan memotong kenderaan ialah hanya 12 saat sahaja!
Yang membezakan kita ni normal atau kurang normal atau tidak normal langsung ialah penerimaan dan pemikiran kita terhadap apa jua masalah tersebut.Macamana kita nak handle.
Kenalilah masalah kita,ketahuilah puncanya dan carilah jalan penyelesaian yang terbaik dan tidak menyusahkan diri kita dan juga orang lain.
Saya nak kaitkan kita memandu dan stress yang dah sedia ada dalam diri kita. Saya bagi tips mudah terlebih dulu sebelum saya kongsikan yang lain-lain tentang stress.
1.Jika kita dah memang stress hingga jiwa jadi kacau ketika mula nak memegang steering atau ketika memandu,sila paksa diri untuk berhenti di mana-mana tempat yang boleh kita berehat seketika.Tak perlu tunggu orang lain ingatkan diri kita untuk berhenti.Lakukan sendiri.
Berhenti dengan selamat dan keluar dari kereta.Regangkan otot-otot dan relaxkan otak kita dengan melihat dan menghargai alam disekitar di depan mata anda ketika itu.Hargailah apa yang kita ada dan terimalah diri kita seadanya walau apapun masalah dan seberat manapun bebanan yang kita hadapi dan alami ketika itu.Bersyukurlah kita masih diberi peluang untuk menarik nafas dengan selesa dan masih diberi nyawa.
Tariklah nafas anda perlahan-lahan dan dengan teratur,pejamkan mata dengan relax,bayangkanlah dan rasakanlah kenikmatan hidup ini tanpa apa-apa bebanan untuk seketika itu.Lepaskan perlahan-lahan secara teratur dan ulang 2 atau 3 kali cara yang sama.
Pastinya tubuh kita akan dapat jumlah oksigen yang cukup membuatkan kita terasa lega dan relax seketika.Stress kita pun menurun.Boleh lah pegang steering semula! Boleh lah berada di jalanraya bersama-sama pengguna jalanraya yang lain.
2. Cara yang kedua,apa kata kalau kita berhenti rehat.Minum nescafe ke atau kopi panas ke.Cari tempat duduk dan kita minum dulu.Tak payah lah hisap rokok pulak.Oksigen memang tak cukup nanti sedangkan otak kita perlu oksigen yang cukup barulah boleh berfikir dengan baik.
Sambil tanya diri apa yang payah sangat dengan diri kita ni sampai boleh jadi stress sebegitu. Cuba renung diri sendiri dan fikir dengan relax.Cari apa sebenarnya masalah yang membebankan kita.Senaraikan atas kertas satu persatu jika boleh di masa itu juga.Tak kisahlah berat macamana pun.
Dengan cara itu barulah kita tahu dengan jelas daripada memikirkan tanpa tahu secara terperinci apa masalah kita sebenarnya.Cari pulak punca masalah itu.Dah tau puncanya? Bagus!
Cuba senaraikan beberapa alternatif penyelesaian yang terbaik tanpa menyusahkan.Tak kisahlah berjaya atau tidak.Yang penting kita sudah ada sedikit kelegaan dan kekuatan.Pasti kita akan rasa satu kelainan dalam diri kita yang sedang dilanda stress.
Percayalah!Teknik melegakan stress ini mampu 'merelaxkan' kita untuk sementara ketika memandu.Nak cuba? Kita boleh cuba sekali bila-bila masa yang kita rasa sesuai.Ianya tidak mengambil masa kita yang panjang dalam perjalanan.Cukup untuk 15 minit sahaja!
Mengapa tips stress saya macam sebegini rupa? Sebabnya ialah kita tetap akan memandu walaupun diri kita dalam keadaan stress.Dalam keadaan stress,sudah tentu minda kita akan bekerjasama dengan anggota kita yang mengawal kenderaan untuk melakukan apa saja tindakan spontan yang mana dilahirkan dalam bentuk cara & gaya pemanduan yang beremosi garang. Sudah tentu akan membahayakan diri kita dan pengguna jalanraya yang lain.
Berbanding dengan gaya dan cara memandu jika emosi kita berada dalam keadaan yang kurang stress,agak relax dan terkawal.Kita mampu berfikir dan memandu secara normal dan bertimbang rasa.Maka kuranglah sikit peratus kemalangan dan kematian di jalanraya akibat stress.
Kita jangan lupa tentang satu perkara penting ketika kita berada di jalanraya walau dimanapun kita berada.NYAWA KITA BERNILAI DALAM KIRAAN SAAT SAHAJA! Kerana itulah pengiraan jarak dan peraturan di jalanraya bukan dalam kiraan minit atau jam tetapi dalam kiraan saat!
Contohnya: Jarak kita mengekori kenderaan hadapan kita adalah 2 saat dan peraturan memotong kenderaan ialah hanya 12 saat sahaja!
Labels:
stress dan santai
Subscribe to:
Posts (Atom)