Sunday, September 27, 2009

Kemalangan jalanraya di bulan syawal

Selamat hari raya aidil fitri untuk semua pembaca.

KEMALANGAN,KECEDERAAN DAN KEMATIAN DI JALANRAYA DI BULAN PERAYAAN.

Ini adalah tradisi dan bukan lagi sesuatu yang menghairankan.Berita yang sudah menjadi lumrah dan tidak lagi menjadi kejutan kepada semua orang.
Semua orang banyak mengatakan penguatkuasaan,sikap dan tanggungjawap.Bagi saya sebagai pengajar memandu,memang benar itu adalah sebahagian dari faktornya.
Namun yang lebih penting dan faktor yang lebih hampir adalah tekanan emosi dan kawalan emosi pemandu yang berada di atas jalanraya pada ketika mula hendak memasuki,berada di dalam kenderaan masing-masing.
Kemalangan dan kematian tidak boleh diduga dan tidak boleh diramal bila ia boleh berlaku dan sempat atau tidak kita hendak mengelak dari berlaku.

Emosi pemandu yang memandu kenderaan adalah berubah-ubah bergantung pada apa,siapa dan keadaan yang berada di sekitarnya pada ketika itu selain dari kemahiran dirinya memandu.Sikap diri yang baik boleh berubah sebaliknya dalam sekelip mata ketika memandu walau sebaik manapun sikapnya sebelum ini.

Mengapa saya lebih mengatakan emosi sebagai faktor terhampir? Cuba-cubalah fikir,renung dan perhatikan.Yang lebih afdhal ialah buat eksperimen terhadap diri sendiri atau orang yang terhampir dengan kita ketika memandu kenderaan dan lihatlah kebenaran pendapat saya ini.

Saya akan sambung lagi bila berkesempatan.
Salam aidil fitri.Semoga saya dan anda masih dapat membaca artikel yang seterusnya.
Maaf zahir dan batin.




No comments:

Post a Comment

Anda ada komen tentang artikel saya ini?