Sunday, September 11, 2011

Kepantasan amat penting dalam kepala seorang pemilik bisnes.

Bisnes takkan berlaku dan menghasilkan keuntungan jika tidak ada berlaku sebarang urusan jual beli.
Mengapa terdapat bisnes yang tidak menjadi seperti yang dirancang? Tidak mendatangkan keuntungan malah duit modal habis begitu saja.Ibarat berniaga buluh kasap.Untung tiada modal lesap!

Terlalu ramai yang berbisnes dan melalui keadaan seperti ini kan.Banyak duit modal yang telah dilaburkan tetapi hasilnya sangat mengecewakan.Apa yang berlaku sebenarnya? Perancangan dan produk tidak cukup bagus? Lokasi bisnes tidak strategik? Ada orang lain dengki kat kita?Partner tak cukup bagus dan tak dapat memotivasikan kita?
Walau apapun yang dirasakan,pokok dan asasnya ialah terletak pada diri si pemilik bisnes itu sendiri.Bisnes takkan berlaku tanpa ada urusan jual  beli.Jualbeli takkan berlaku jika pembeli tidak tahu produk kita dan kebagusannya.
Kita tidak cukup mahir membuat promosi dan jualan.Khidmat jualan dan selepas jualan tidak menarik minat pembeli.Kita tidak tahu adab melayan bakal pembeli.Riak muka,cara dan nada suara tidak bersifat seorang penjual.Kita berlagak besar, tidak pandai menepati kehendak pembeli dan tidak menepati janji kepada pembeli.Sedangkan adanya pembeli adalah urusan jualbeli.Ada jualbeli barulah ada duit masuk.Itupun jika tahu mengira harga untung dan rugi.

Senang cerita,bukan setakat buka bisnes saja tetapi kepantasan perancangan dan tindakan serta adab berjualbeli mesti ada dalam kepala si pemilik bisnes itu.Jika tidak ada,lebih baik lah simpan saja duit modal tu kat dalam ASB atau beli seketul emas dan pandai-pandailah nak rolling duitnya.

No comments:

Post a Comment

Anda ada komen tentang artikel saya ini?