Sunday, September 04, 2011

Berbezakah diantara pemilik lesen memandu yang sah dan mereka yang tanpa lesen memandu

Secara jujur saya tidak berapa pasti bilangan rakyat Malaysia yang mencecah umur 16 tahun ke atas.Apa yang saya pasti memang terlalu ramai tanpa mengira keturunan dan jantina. Saya sedang terfikir berapa ramai mereka ini yang sedang mendaftar untuk memiliki lesen di seluruh Malaysia. Sekurang-kurangnya mereka layak untuk proses memiliki lesen kelas B2 kelas tidak melebihi 250cc (motosikal yang berkuasa rendah atau kapcai..) atau B kelas melebihi 250cc ( motosikal berkuasa tinggi).

 Apa bezanya pengguna kenderaan yang memiliki lesen yang sah berbanding pengguna kenderaan tanpa lesen? Jawapannya lebih kepada ilmu pengetahuan,pendedahan dan undang-undang apa yang boleh dan apa yang tak boleh ketika menggunakan kenderaan di jalanraya.Ini boleh diperolehi melalui kursus,latihan dan ujian yang dihadiri. Namun terdapat juga mereka yang mempertikaikan kewajaran prosedur-prosedur yang wajib dilalui ini. Bagi saya sesiapa yang telah melaluinya boleh mengerti akan kewajarannnya. Saya pasti terdapat jawapan yang agak emosional bagi mereka yang belum memiliki lesen memandu yang sah. Part ni tak dapek den nak tolong yo..Hohooo..Anda akan merasainya sendiri jika anda belajar untuk melalui semua prosedurnya.

Nasihat saya usah mudah terpengaruh dengan cerita pengalaman mereka yang tidak menyukai prosedur ini. Apa yang boleh saya katakan ternyata amat berbeza ilmu dan pendedahan diantara orang yang telah memiliki lesen yang sah berbanding orang yang belum lagi memiliki lesen memandu yang sah. Saya cabar anda untuk melaluinya dengan hati yang terbuka untuk memiliki lesen memandu yang sah.Terlalu banyak perbezaannya dari segi psikologi dan keyakinan diri! Kalaulah anda tahu....

 Anda tak percaya? Fikirkan dan cubalah saranan saya ini.Kumpul duit cepat-cepat dan daftar dimana-mana sekolah atau institut memandu yang terdekat dengan anda.

No comments:

Post a Comment

Anda ada komen tentang artikel saya ini?