Thursday, October 06, 2016

Teksi,Uber,Grab car

Salam untuk semua.Salam Maal Hijrah 1438.

Semua rakyat Malaysia inginkan setiap perjalanan yang ingin dilakukan berlaku dengan cepat mengikut perancangan tanpa banyak halangan dengan kos yang efektif dan menyenangkan.
Ini secara dasarnya dan inilah yang sepatutnya mengikut kehendak setiap orang.Kerenah seboleh-bolehnya hanya pada tahap paling minimum sahaja.

Begitulah yang berlaku pada sistem pengangkutan awam teksi pada masa kini.Kini teksi bukan lagi menjadi pilihan utama pengguna di Malaysia. Orang ramai kini lebih berkenan memilih pengangkutan sistem tempahan online iaitu Uber dan Grab car.Fenomena ini bukan sahaja berlaku di Malaysia malah banyak negara lain juga menggunakan sistem sebegini.
Secara umumnya ini adalah saingan terbesar kepada pemandu teksi yang sudah sedia ada sebelum ini.Lebih-lebih lagi perkhidmatan ini telah boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja yang memiliki lesen memandu dan memiliki kereta sendiri dengan syarat berdaftar dengan pihak Uber mahupun Grab car.
Memang ianya sangat mudah dan boleh memberikan peluang kerja dan peluang menambah pendapatan yang agak lumayan.
Bagaimana pula dengan pemandu teksi yang sedia ada? Memang tidak dinafikan pemandu teksi berhak menjadi marah kerana pendapatan mereka tergugat sama sekali.
Untuk pengetahuan semua,memang bukan mudah untuk mendapatkan lesen perkhidmatan awam memandu teksi dan limosin sejak dari dulu.Lebih-lebih untuk mendapatkan permit teksi dan membeli teksi.Jika difikirkan,memang kesian pada pemandu teksi yang sudah lama.
Mereka perlu melalui pelbagai langkah dan ujian untuk mendapatkan lesen perkhidmatan awam.Mereka wajib mendapatkan kad pemandu untuk memandu teksi di kementerian yang berkaitan.Mereka perlu membayar pelabagai urusan iaitu urusan pemeriksaan setiap 6 bulan di Puspakom,permit teksi,kad pemandu dan perlu menggunakan meter tambang.Memang banyak urusan....Kesian...Kemudian kena berebut penumpang di sesetengah kawasan.Kadang-kadang nak bayar duit bayar sewa teksi harian pun tak mampu.Itu pemerhatian saya sepanjang mengendalikan urusan lesen memandu pada tahun 2000 hingga 2010.

Saya pernah memandu teksi secara suka-suka untuk mendapatkan pengalaman selepas berjaya memiliki lesen teksi.Saya memandu di beberapa kawasan di sekitar Petaling Jaya,Kuala Lumpur dan Shah Alam.Ianya berlaku selama hampir 5 bulan. 
Saya dapat rasakan memang bukan mudah mencari duit dengan memandu teksi. Itu dulu..tiada banyak saingan.Jika ada pun hanya teksi haram sahaja. 
Tapi kini pemandu teksi terpaksa bersaing hebat dengan pemandu Uber dan Grab car.Memang ianya sesuatu persaingan yang berat sebelah jika dibandingkan betapa mudahnya pemandu Uber dan Grab car mendapat kebenaran mengambil penumpang seperti masa kini.

Bagi saya,sistem sebegii memang memudahkan pengguan tetapi sepatutnya sebelum ianya diberi kelulusan untuk beroperasi seperti pemandu teksi,pihak berkuasa perlu ada inisiatif dan tanggugjawap penuh bagi menyerapkan atau menyamaratakan serta menaiktaraf sistem teksi sedia ada sebelum ini kepada sistem yang menyamai sistem Uber dan Grab car. Ini adalah TANGGUNGJAWAB pihak berkuasa kerana mana mungkin syarikat dan pemandu teksi sedia ada dapat menyediakan sistem canggih seperti Uber dan Grab car kerana majoriti golongan ini adalah kurang pelajaran dan sudah  berusia melebihi 45 tahun.Kurang pengetahuan seperti pemandu muda.
Memang secara dasarnya,saya dapat melihat disinilah kelemahan yang paling ketara.Golongan pemandu teksi orang lama  terjejas teruk dan bagaimana mereka hendak menanggung kehidupan keluarga lebih-lebih lagi di bandar besar seperti Kuala Lumpur.

Memang terdapat kesilapan dari sikap dan kurangnya mutu perkhidmatan serta tambang pemandu teksi sedia ada.Tetapi tidak adakah usaha yang sebaik-baiknya untuk menyelesaikan kemelut ini?

Akan disambung...




No comments:

Post a Comment

Anda ada komen tentang artikel saya ini?