Wednesday, February 24, 2016

Keunikan kerjaya seorang Pengajar Memandu Kereta

Assalamualaikum  w.b.t... untuk pembaca blog ini.

Kali ini saya ingin berkongsi sedikit info berkenaan kerjaya seorang Pengajar atau Jurulatih Memandu Kereta di Malaysia.

Terdapat keunikan dari segi tahap keberanian fizikal,ketahanan mental dan emosi pada setiap orang yang menceburi kerjaya ini.Saya berpendapat inilah satu-satunya kerjaya yang memerlukan ketahanan mental dan emosi yang sangat tinggi kerana mengajar orang yang belum boleh memandu menggunakan kereta pada tahap situasi yang tidak mampu dijangka dan mengawal pelbagai latarbelakang pelajar yang berlainan tahap emosi mereka.Sangat-sangat mencabar!

Lebih-lebih lagi pada peringkat awal bagi pelajar baru yang mula memegang stereng kereta,gear dan menggunakan pedal minyak,clutch dan brek.Bertatih-tatih di litar belajar dan seterusnya mula bertatih di jalan raya.
Mengikut pengalaman saya sebelum ini,ramai pelajar mengharapkan dan bergantung hampir sepenuh keselamatan dan kebolehupayaan mereka untuk mahir memandu dengan secepatnya kepada tenaga pengajar memandu.Mereka hanya memiliki kebolehupayaan teori sahaja pada awalnya.

Manakala Pengajar Memandu pula WAJIB memastikan mereka membuat praktikal dengan betul.Tidak boleh salah dan silap sama sekali.Jika salah dan tak betul sangat BERBAHAYA.
Begitu beratnya tanggungjawap untuk memastikan pelajar membuat dengan betul.
Ia tidak semudah seorang guru atau pensyarah atau sesiapa sahaja yang bidang mereka mengajar.
Jika chef mengajar dan pelajarnya memasak tidak menepati cara dan citarasa biasanya pelajar kena marah.
Pada tahap ini,tekanan emosi,tekanan darah dan degupan jantung chef masih lagi boleh dikawal.
Tetapi bayangkanlah bagaimana seorang pengajar memandu mampu mengawal kesemua ini apabila pelajar memandu melakukan kesalahan berulang-ulang kali sehingga pada tahap yang mencemaskan.
Bagi saya,seorang pengajar memandu hanya mampu mengajar tidak lebih dari 3 orang pelajar memandu kereta sehari bagi tempoh belajar 2 jam setiap orang.Mereka perlu mempunyai hari cuti rehat yang sepatutnya.
Dari segi kos,ia akan memerlukan perbelanjaan yang tinggi jika tahap kawalan dan penjagaan kesihatan pengajar memandu itu sendiri diabaikan.Kenapa? Ramai ke yang meninggal dunia? Cuba survey...

Kesimpulannya,kerjaya Pengajar Memandu memerlukan tahap kesabaran emosi yang sangat tinggi dan kebolehupayaan mengajar yang sangat fleksibel yang tertakluk kepada siapa pelajar yang sedang diajar. Dalam masa yang sama kebolehupayaan mereka untuk memujuk pelajar yang berhadapan masalah takut.
Bagi saya,inilah salah satu kerjaya yang PALING unik dan mencabar dalam dunia.
 


  

2 comments:

  1. Salam.
    Nak tanya, ada kenal siapa siapa tak yang sediakan servis mengajar bawa kereta secara personal? (1 by 1 tutor)..kalau ada, maklumkan saya yer..kalau ada yang boleh ajar waktu malam (lepas ofis hour) lagi cun..sebab nak pi kelas masa weekend kt sekolah memandu selalu terlepas..

    tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1jam rm30..
      Sekitar lembah klang.
      Kereta anda.
      0109685290

      Delete

Anda ada komen tentang artikel saya ini?