Friday, May 09, 2008

BOLEH KE SAYA MENDAFTAR DAN BELAJAR MEMANDU SEDANGKAN SAYA LANGSUNG TAK PERNAH MEMANDU SENDIRI?

Saya percaya ramai yang berada di luar sana yang masih takut-takut nak memohon lesen memandu apatah lagi nak belajar memandu disebabkan perasaan yang ketakutan bagaimana hendak menggerakkan kereta ketika hari pertama belajar nanti sedangkan diri anda langsung tak tahu macamana nak hidupkan engin kereta,macamana nak gunakan gear dan kawal stering.Betul tak?
Ini fenomena biasa bagi bakal pemandu baru.Tetapi percaya tak anda kebanyakan pelanggan saya yang datang belajar terdiri dari orang yang langsung tidak pernah mengenal alat kawalan dalam kereta apatah lagi nak menggerakkan kereta tersebut dan pada hari ujian praktikal JPJ ramai dari mereka yang lulus dengan sekali ujian sahaja dan tidak perlu menambah jam belajar.Hanya setakat 9 jam belajar sahaja!Ini adalah realiti dan bukan hanya cakap-cakap kosong.
Mengapa dan bagaimana mereka boleh lulus dengan sekali ujian sahaja? Jawapannya sungguh mudah.Selepas dapat lesen L,anda terus buat jadual belajar dan terus belajar dan ikuti dan fahamilah dengan betul perkara asas yang diajar oleh tenaga pengajar.Sekiranya masih kurang faham dan kurang jelas sepenuhnya,sila tanya jangan jemu dan jangan malu serta jangan takut dimarahi.
Apa yang penting ialah ilmu dan cara yang betul mengawal kereta tersebut.Apa perkara yang boleh dan apakah perkara yang tidak boleh dibuat ketika memandu kereta.
Perkara asas terdiri dari pengetahuan tentang undang-undang lalulintas di jalanraya contohnya apa nak buat ketika menghampiri simpang tiga atau menghampiri bulatan atau bagaimana nak memperlahankan kereta.Bagaimana hendak mengawal pergerakan kaki di pedal clutch,brek dan minyak supaya kereta perlahan dan berhenti dengan cantik tanpa mengejut dan engin tidak mati.Ini semua akan diajar ketika sesi belajar dengan tenaga pengajar.
Jadi nasihat saya kepada pelanggan yang takut-takut atau ragu-ragu,anda boleh mendaftar dahulu dan mengikuti kursus dan ujian undang-undang serta mengikuti sesi bengkel mengenal kereta.Selepas itu lesen belajar L akan dikeluarkan dan anda boleh mula diajar sepenuhnya tentang cara-cara memandu dengan betul dan selamat.

Daftarlah segera jangan bertangguh lagi sementara anda masih kelapangan dan mempunyai budget kewangan yang mencukupi ketika ini.Jika anda berada dalam kawasan yang saya sebutkan,silalah mendaftar dan buat pertanyaan melalui hadir sendiri atau menelefon atau sms ataupun chatting dengan saya di ruangan chat.
Jangan tunggu lama-lama!

No comments:

Post a Comment

Anda ada komen tentang artikel saya ini?