Thursday, July 31, 2008

Benarkah kita boleh menilai diri dan emosi kita ketika memandu?

Semua orang mempunyai emosi yang berbeza setiap hari.Emosi akan mempengaruhi cara kita berfikir,berkata dan bertindak.
Emosi ini paling mudah dapat dilihat kepada semua pemandu yang berada di atas jalanraya.Kita dengan mudah dapat mengenal secara pantas bagaimanakah sebenarnya cara seseorang itu mengawal emosi.Lebih-lebih lagi ketika memandu di kawasan Lembah kelang dan kawasan bandar-bandar besar.
Kebiasaannya jalanraya di kawasan ini adalah sesak dan akan mengambil masa kita.Hati dan perasaan ingin cepat bergerak dan sampai ke destinasi pasti menjadi matlamat semua pemandu.Kalau boleh ingin memecut seperti roket lebih-lebih lagi kepada orang yang ingin ke tempat kerja.
Namun apakah yang akan kita rasa sekiranya lalulintas sesak dan tidak bergerak.Terperangkap di sana sini.'Jem' melekat! Tiba-tiba ada pula yang mencelah-celah di sebelah kita dan cuba bersikap tidak sopan kepada kita.Dengan mengguna isyarat tangan dan mulut lagi.Apakah tindakan spontan kita?Hati kita mungkin akan mudah membara dan hampir terbakar kan?Walaupun perkara itu hanya remeh dan tidaklah terlalu merbahaya seperti motor terlanggar cermin sisi kereta kita.
Boleh tak kita bersabar dan betulkan semula cermin sisi itu tanpa mengeluarkan apa-apa 'kata sumpahan'?Mengapa ye hati kita mudah melenting bila memandu?Sedangkan perkara yang berlaku hanyalah sekelumit sahaja.Mengapa hati kita mudah rapuh untuk marah ketika di atas jalanraya?Tidak perlu beradu kekuatan fizikal dan suara untuk menjatuhkan hukum ketika hati sedang membara.Sukar sangatkah untuk berkata dengan lembut dan tidak mengaibkan sesiapa serta bersikap pemaaf?
Ini bermakna kita belum cukup kuat mendidik hati dan akal kita walau dimana pun kita berada dan dalam apa jua situasi tanpa mengira kita ini seorang yang kurang berpelajaran mahupun kita ini seorang yang berpelajaran tinggi.
Pelajaran sahaja belum cukup untuk menjamin emosi kita kuat dan berdaya tahan.Oleh itu renungi dan awasilah serta pertingkatkanlah lagi penggunaan akal dan perasaan kita di tahap yang maksimum bersesuaian dengan tuntutan kehidupan sebagai khalifah Allah s.w.t.
InsyaAllah jalanraya di Malaysia semakin selamat dan aman dengan bilangan pemandu yang mempunyai tahap kesabaran tinggi dan bijak mengendali emosi masing-masing. 
Ini hanya sedikit dari pendapat saya melalui pemerhatian dan pengalaman yang dilalui setiap hari menggunakan jalanraya.Sentiasa berfikir dan terfikir.

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle

Wednesday, July 23, 2008

Bagaimana hendak buat pusingan tiga penjuru?

Pusingan tiga penjuru adalah olahgerak terakhir dalam ujian bahagian 2 untuk ujian memandu kereta selepas ujian mendaki bukit dan ujian meletak kereta secara masuk belok.

Berhati-hati untuk olahgerak terakhir ini untuk memastikan anda boleh lulus sepenuhnya untuk ujian bahagian 2.Ini adalah kerana jika anda kurang berhati-hati kemungkinan anda gagal dan akan menyebabkan anda gagal keseluruhan ujian bahagian 2.
Risikonya ialah anda perlu membuat ujian ulangan bahagian 2 dan anda wajib menjalani semula ujian mendaki bukit dan ujian meletak kereta secara masuk belok walaupun sebelum ini anda sudahpun lulus kedua-dua oleahgerak ini.

Bagaimana caranya? Mudah sahaja.

Selepas keluar dari petak meletak kereta secara masuk belok ( side parking),anda terus menuju ke dalam petak tiga penjuru ini.

1. Pandu kereta anda bergerak lurus di sebelah kiri mengikut anak panah masuk dan sebaik cermin sisi sebelah kiri sama lurus dengan tiang no.2 di sebelah kiri anda,pusing stereng habis ke kanan dengan pantas.

2. Berhenti di hadapan tiang sebelah kanan anda dan pastikan kereta anda tidak melepasi garisan kuning dan tidak melanggar atau menyentuh tiang itu.

3. Pastikan kereta anda tidak bergerak ketika ini.Pusing stereng habis ke kiri dan masukkan gear undur.Barulah anda boleh undur terus ke belakang dan tidak boleh menyentuh atau melanggar tiang belakang serta belakang badan kereta tidak boleh terkeluar dari garisan kuning.
Panduannya mudah semasa mengundur kereta anda tengok anak panah masuk dan sebaik anak panah itu lurus kearah anda,terus berhenti.Bermakna kereta anda tidak akan terlanggar tiang belakang.Cuba praktik dan perhatikan.

4. Pastikan kereta anda tidak bergerak ketika ini.Pusing stereng habis ke kanan dan masukkan gear satu.Terus bergerak keluar mengikut anak panah keluar dan letak semula kereta dimana anda bermula.


Untuk info:
Pastikan hanya tiga pergerakan sahaja dibenarkan ketika masuk,berada dalam petak dan keluar dari petak.
Anda tidak dibenarkan berhenti-henti di pertengahan di setiap pergerakan.
Jika engin kereta anda mati tiba-tiba semasa anda berhenti,pastikan tekan brek dan bebaskan gear barulah hidupkan semula engin kereta anda.
Masa yang dibenarkan dari mula anda masuk hingga keluar dari petak ini tidak melebihi 3 minit sahaja.

Selamat berlatih dan semoga berjaya melakukan ujian ini dengan terbaik.

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle

Thursday, July 17, 2008

tips mudah untuk ujian 'side parking' - kereta

Anda hanya dibenarkan untuk membuat ujian side parking atau meletak kereta secara masuk belok hanya selepas anda lulus ujian mendaki bukit.
Bagaimana tips mudah untuk lulus ujian side parking?
Mudah sahaja.

1. Pandu kereta bergerak lurus ke hadapan dan sebaik-baiknya jarak cermin sisi kiri dengan tiang pertama lebih kurang 3 kaki.Tidak terlalu dekat dan tidak pula terlalu jauh dari tiang.

2. Toleh ke kiri arah cermin tingkap tiga segi di bahagian penumpang kiri.
Berhentikan kereta sebaik anda nampak tiang pertama berada di tengah-tengah cermin itu.

3. Pusing stereng ke kiri habis dan masukkan gear undur.
Mula undur perlahan-lahan dan lihat melalui cermin sisi sebelah kanan.
Kira tiang yang anda nampak didalam cermin sisi dan berhenti sebaik badan kereta sudah
sama lurus dengan tiang no.7.

4. Pusing stereng sebanyak 2 kali ke kanan.Undur kereta dan lihat kedudukan tayar belakang sebelah kanan berada di atas garisan kuning.Berhenti.

5. Pusing ke kanan habis dan undur.Lihat tayar hadapan sebelah kanan dan berhenti sebaik tayar itu sudah berada di atas garisan kuning.Jangan langgar tiang hadapan.

6. Pusing stereng ke kiri habis.Masukkan gear satu.Gerakkan kereta perlahan dan berhati-hati supaya tidak terlanggar tiang hadapan.Luruskan tayar dengan memusing stereng 2 kali ke kanan.Sebaik badan kereta dan cermin sisi berada di dalam petak.Bebaskan gear dan tarik brek tangan.
Angkat tangan sebagai tanda anda telah berjaya meletak kereta dengan betul.Tunggu isyarat dan arahan pegawai penguji untuk anda keluarkan kereta dari petak.

7. Masukkan gear undur. Pusing stereng 2 kali ke kiri.Gerakkan kereta berhati-hati.Lihat tayar hadapan sebelah kanan dan berhenti sebaik tayar berada diatas garisan kuning.

8. Pusing stereng ke kanan habis dan masukkan gear satu.Terus keluar berhati-hati jika anda mahir.Sekiranya anda tidak berapa mahir.Berhenti dahulu sebaik tiang no.satu berada di tengah-tengah pintu penumpang kiri anda.

9. Pusing stereng 3 1/2 kali ke kiri dan terus keluar.


Untuk info anda,masa yang diberi dari mula anda hendak bergerak masuk dan sehingga anda keluar dari petak ialah tidak boleh melebihi dari 5 minit.
Kebiasaannya ketika hari ujian,kebanyakan pelajar hanya mangambil masa kurang dari 2 minit.

Syarat utama untuk mengelakkan anda gagal ialah:
====================================
1. Jangan sentuh atau langgar mana-mana tiang walaupun tiang tidak jatuh atau tiang bergoyang.

2. Badan kereta mesti berada di dalam petak dan tidak boleh terjulur keluar melebihi garisan.

3. Tidak melebihi masa 5 minit.

4. Tidak berlaku sebarang kemalangan.

Selamat berlatih dan buat hanya yang terbaik ketika ujian memandu.

Tuesday, July 08, 2008

PEMERIKSAAN SEBELUM BERGERAK KE JALANRAYA UNTUK UJIAN BAHAGIAN 3 - MOTOSIKAL

Sebelum anda hendak mula bergerak untuk ujian bahagian 3 ( ujian jalanraya ) sila periksa perkara-perkara berikut.

Bila arahan telah diberikan untuk bermula:

1. Periksa topi keledar dan jaket anda.
- Sila pakai dengan kemas dan betul.Jangan pakai topi dan jaket terbalik!

2. Sebelum hendak hidupkan enjin,periksa gear hendaklah dalam keadaan bebas.
- Jangan terus hidupkan enjin tanpa periksa gear.Bahaya! Nanti motor terlompat ke depan.

3. Periksa lampu besar hadapan,lampu brek,lampu isyarat kiri/kanan hadapan dan belakang serta cermin sisi.

4. Isyarat tangan dan menoleh ke belakang untuk keselamatan anda.
Toleh ke kanan dan angkat tangan lurus ke kanan.Toleh ke kiri dan angkat tangan lurus ke kiri.Masukkan gear satu.
Sebelum bergerak,anda wajib menoleh ke belakang sebelah kanan untuk tujuan memastikan keadaan jalan adalah selamat dan tiada kenderaan ketika anda hendak keluar bergerak ke jalanraya.


Pastikan anda melakukan kesemua perkara berikut dan sebaik-baiknya ikut turutan supaya anda tidak lupa salah satu darinya.
Sebelum bergerak anda sudah boleh mendapat 4 markah.Jangan buang markah ini kerana ianya sangat berharga.

Selamat berlatih menghadapi ujian dengan mudah dan sentiasa berhati-hati di jalanraya.

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle

Saturday, July 05, 2008

Saya gagal ujian memandu di jalanraya lagi!!!!!!! Geramnya...

Siapalah yang tidak berasa sedih dan kecewa jika gagal ujian memandu kereta di jalanraya.Tidak perlu berkali-kali.Kalau baru sekali gagal pun pastinya anda kecewa tidak terkata kan???

Pastinya soalan yang bermain di kepala mengapa mesti aku yang gagal?Mengapa? Inilah gangguan emosi yang selalu berlaku pada setiap kali hari ujian JPJ di seluruh tempat ujian memandu di Malaysia!
Persoalannya kenapa anda mesti jadi terlalu kecewa? Sedangkan anda hanya digagalkan sahaja dan bukannya dinafikan terus peluang untuk menduduki ujian ulangan dan memiliki lesen memandu.Betul tak?

Sabar..Banyak-banyakkan bersabar dan pujuklah hati anda ye..Baiklah saya beri tips untuk memujuk hati sendiri jika gagal ujian JPJ.

1. Bila anda gagal ujian,anda jangan mudah panik dan ambil kertas ujian.Lihat keputusan yang ditandakan dan komen yang ditulis oleh pegawai penguji.
Jika anda benar-benar pasti dan yakin yang anda tidak melakukan kesalahan besar yang menyebabkan anda gagal,bawa keputusan tersebut kepada penyelia JPJ yang bertugas.
Sila dapatkan komen dan adukan ketidakpuasan hati anda ketika itu.
Dengarlah dengan teliti dan tanyalah dengan nada bersopan walaupun emosi anda sedang tidak stabil.
Walaubagaimanapun kebiasaannya tiada rayuan akan diterima pada hari ujian tetapi anda boleh bertanya untuk mendapatkan pengesahan.Adakah keajaiban akan berlaku?Semua orang berharap begitu!

2. Anda nasihatkan diri sendiri dan pujuk hati supaya belajar menerima keputusan yang sudah ditandakan.Sekali anda gagal tidak bermakna anda sudah tiada harapan.Apa yang selalu berlaku ialah ramai orang sukar untuk menerima yang gagal dan anda beranggapan bila ujian memandu anda gagal bermakna orang lain akan menilai anda sebagai tidak boleh dan belum layak untuk memandu! Teruk betul kan anggapan yang telah anda berikan pada diri sendiri!
Akan muncullah bermacam-macam alasan yang kurang munasabah seperti tiada cuti,tidak cukup duit,tiada masa dan malu pada orang lain apabila dipujuk supaya membuat ujian ulangan.
Sedangkan itu hanyalah untuk melepaskan geram di dada.Betul tak?? Jangan tipu..

3. Kebiasaannya saya akan memujuk dengan memberi minuman dan mengajak pulang dulu ke rumah dan berehat.Mandi atau tidur sekejap.Bercerita sehingga keluar semua perasaan yang berbuku di dada.Saya akan mendengar,mendengar,mendengar dan mendengar serta mencelah sehingga anda kembali lega.
Dan biasanya sehari selepas itu ramai yang membuat keputusan akan mengulang semula tanpa paksaan!

Jadi,adalah dinasihatkan anda jangan mudah putus asa dan mengalah jika anda gagal.Anda boleh luahkan ketidakpuasan hati dengan cara berhemah dan bercerita kepada yang boleh mendengar.
Kemudian cuba lagi,lagi dan lagi..

Selamat mencuba dan berjaya kepada anda yang cekal dan berani.

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle

Thursday, July 03, 2008

Apa nak buat bila menghampiri simpang tiga tanpa lampu isyarat

Bila kita memandu dan menghampiri simpang tiga yang tiada lampu isyarat,pastikan tahu ke arah mana kita hendak pergi.

Selepas itu perlahankan kenderaan,nyalakan lampu isyarat samada kanan atau kiri terlebih dahulu.
Selepas itu pastikan kita berada dilorong yang betul sekiranya ada 2 lorong.
Selepas itu berhenti sebelum garisan berhenti.Lihatlah kanan,kiri dan kanan samada ada kenderaan atau tidak dari arah kanan dan arah kiri.
Jika tiada kita berhati-hati dan teruskan perjalanan.

Peringatan khas:
Kepada pemandu yang sedang belajar memandu dan sedang diuji pastikan berhenti dahulu sebelum garisan jika papantanda berhenti dan garisan berterusan dihadapan.
Bebaskan gear dan tarik brek tangan.Ini adalah wajib.


Biasakan diri berhati-hati,nyalakan lampu isyarat lebih awal,berada di lorong yang betul dan berhenti jika perlu serta toleh kanan,kiri dan kanan.Jadikan ia sebagai tabiat harian kita ketika memandu lebih-lebih lagi jika kita membawa keluarga ketika memandu.
Didikan bermula dari ketua keluarga dan menjadi ikutan anak-anak secara automatik tanpa kita sedari.
Kemalangan maut tidak mengenal sesiapa dan ia terjadi dalam sekelip mata tanpa kita duga.

Selamat berubah kepada sikap yang lebih baik dan positif dalam pemanduan!

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle